26 oktober 2018

En djupdykning i tropiska vatten, norrsken, symfonisk rock, naturlyrik och en sorgesång över tillståndet i världen. I tre novemberkonserter fångar Östgöta Kammarkör kärlekens filosofi tillsammans med världsartisten Anders Paulson på sopransax.

Del av konsertaffisch, Östgöta Kammarkör november 2018Inte mindre än 18 stycken står på programmet för Östgöta Kammarkörs tre konserter; i Missionskyrkan Linköping den 8 november, den 10 november i Åtvids Stora kyrka i Åtvidaberg samt den 11 november i Vårfrukyrkan i Skänninge.

Tonsättaren, folkmusikern och tonsättaren Gunnar Idenstam står för konsertens uruppförande, Trois Esquisses. Ett verk skrivet för just för Anders Paulsen, ”sopransaxofondemonen” som Gunnar Idenstam karaktäriserar honom.

Saxofondemonen Anders Paulsen har också tonsatt två av styckena som framförs. Det ena inspirerat av en djupdykning på 30 meter han gjort i tropiska vatten, det andra är en tonsättning av Bo Setterlinds dikt Tårar. På programmet står även två av Anders Paulsens arrangemang av välkända Negro spirituals: Deep River och Swing Low, Sweet Chariot.

Korister Östgöta Kammarkör.Konserttiteln Love’s Philosophy är hämtad från Shelleys poem med samma namn, publicerad 1819. Temat för dikten är naturen, mänskliga relationer och så objektet för Shelleys egen kärlek. Den slutar med en retorisk fråga: vad vore allt värt om du inte kysser mig? Här tonsatt av Cecilia McDowall 2015.

I övrigt framförs verk av Eriks Esenvalds, Benjamin Britten, Claude Debussy, Sven Hagvil, Nils Lindberg, Margareta Melin, Karl Jenkins m fl.

Östgöta Kammarkör är knuten till Linköpings universitet. Dirigent är director musices vid LiU Christina Hörnell.

Mer information om konserterna
8 nov kl 19.30 i Missionskyrkan Linköping