01 juni 2022

SOLD – mellan solidariteter och soldater, är namnet på en ny utställning på Campus Norrköping. Konstprojektet Lobby har bjudit in satirtecknaren Saad Hajo att skapa konst som reflekterar över kriget i Ukraina. Utställningen öppnar på torsdag den 2 juni, klockan 15:30, i Kåkenhus på Campus Norrköping.

Bild på utställningen.
Utställningen SOLD - mellan solidariteter och soldater, av Saad Hajo.

Utställningen visar en serie teckningar som med humor och vass penna ställer frågor om det pågående krigstillståndet vi nu tvingas förhålla oss till. I ett drygt 20-tal teckningar möter vi bilder av Putin, Biden och även Magdalena Andersson.

Satirtecknaren Saad Hajo är ursprungligen från Syrien, där han fick sin konstutbildning vid universitetet i Damaskus.  Han har sedan dess etablerat sig som en internationellt erkänd satirtecknare med ett flertal internationella utställningar och arbete för tidningar i exempelvis Libanon, Förenade Arabemiraten och Sverige. 2015 tilldelades han EWK-priset.

Som flykting från Syrien kan han, som många idag, inte undgå att fundera över vilka som blir föremål för vår solidaritet, vilka som välkomnas och vilka som definieras som en börda för samhället. Kan kriget denna gång lära oss att solidariteten inte får begränsas?

– Jag hoppas det. Alla krig innebär en katastrof, oftast för alla inblandade, säger Saad Hajo.

– Men jag arbetar med humor också för att förminska makten. Det kan hjälpa att tänka på Putin som en liten skorpion och Lavrov som en groda. Det påminner oss lustigt nog om att de egentligen bara är små människor.

Saad Hajo har, med sin partner Sahar Burhan, som också är konstnär, etablerat sig i Sveriges och Norrköpings kulturliv. På Galleri Kamelont som drivs av Sahar, har han både visat sin egen konst och deltagit i galleriarbetet och bjudit in ett flertal nationella och internationella konstnärer.Affisch för utställningen. En bild på en skorpion och text med information om utställningen.Affisch för konstutställningen Sold. Teckning av Saad Hajo.

Varför heter utställningen ”Sold”?

– Frågor om krig och solidaritet låg så att säga redan på bordet, men så fann vi att språkligt så har orden solidaritet och soldat samma grund i latinetts solidus, som betyder fast och hel. Därifrån har vi också ordet sold, som betyder soldatlön. ”Att vara under någons sold”, är ett uttryck som anger att någon är en smula ägd av denne. Och det måste vi väl erkänna att det är vi, av Putins krig och kanske också nu av den starka rörelse mot att ingå i försvarsalliansen NATO. Så med namnet Sold ville vi resa frågor om krigets och solidaritetens pris och eventuella lön, förklarar Erik Berggren som producerat utställningen.

Om utställningen

Tid: 2 juni till 31 augusti 2022

Plats: Kåkenhus, Campus Norrköping, Bredgatan 33.

Vernissage: Utställningen öppnar den 2 juni, klockan 15:30, välkommen!

Om Lobby