Med Midsummers donation av solceller har studenterna fått möjligheten att testa och integrera denna teknik i sina prototyper. Genom att integrera solcellerna på flygplanets vingar har man kunnat utforska potentialen av solenergi som en energikälla för autonomt flyg.
Provflygningen ägde rum på hösten, så det kommer att krävas ytterligare tester under sommaren för att fastställa den exakta flygtiden. Vid idealiska förhållanden bör solcellerna leverera en laddningseffekt ungefär motsvarande förbrukningen.
Tunnfilmspanelerna har visat sig vara effektiva och robusta, vilket är viktiga egenskaper för flygplansapplikationer.
– Den nya vingen med solpaneler från Midsummer var betydligt effektivare än tidigare tester vi gjort med kiselpaneler. De är också mycket robusta och deras flexibilitet gjorde att de elegant kunde integreras längs med vingens välvda ovansida, säger David Lundström.
Denna donation har inte bara möjliggjort för studenterna att arbeta med den senaste tekniken, utan också bidragit till förstudier för autonomt flygplan med solpaneler.
– Den här typen av farkoster är intressanta för att exempelvis upptäcka skogsbränder sommartid, vilket ansluter till forskningsprojekt vi har inom området. Den praktiska nyttan av solcellerna blir då som en ’range extender’ som möjliggör en längre flygtid/flygsträcka än ren batteridrift, säger David Lundström, universitetslektor, Linköpings universitet.
Detta samarbete mellan akademin och näringslivet är viktigt för att främja innovation och forskning. Genom att ge studenterna tillgång till avancerad teknik och resurser, som i fallet med Midsummers donation av solceller, skapas en miljö där nya idéer kan utvecklas och där nästa generations forskare och ingenjörer kan utveckla nyskapande lösningar för framtidens utmaningar.