26 juni 2024

Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, STINT, har beviljat samarbetet MIRAI tio miljoner kronor. Forskare från Sverige och Japan ska arbeta i tvärvetenskapliga team med fokus på globala utmaningar.

Logga för mirai

Det är oerhört glädjande att MIRAI beviljas STINT-medel. Jag ser det som ett bevis på att MIRAI-samarbetet är framgångsrikt och jag tror mycket på den utmaningsdrivna inriktningen. För LiU är samarbetet med japanska universitet strategiskt viktigt och vi har stora förhoppningar på de kommande tre åren, säger Karin Axelsson, prorektor och ledningsansvarig för LiU:s deltagande i MIRAI.

Forskningssamarbetet MIRAI startade 2017 och består av tio svenska och sju japanska lärosäten. MIRAI betyder framtid på japanska, och i fokus för samarbetet ligger globala samhällsutmaningar.

– Nuvarande projektperiod pågår mellan 2024 och 2026. MIRAI har gått igenom ett förnyelsearbete och kommer framöver jobba mer utmaningsdrivet och mer tvärvetenskapligt. Utgångspunkt är fyra globala utmaningar som identifierats och fastställts gemensamt av forskare, projektkoordinatorer och management, säger Helena Balogh som är samverkansutvecklare på LiU Innovation och samverkan.

Globala samhälleliga utmaningar

De fyra utmaningarna som samarbetet fokuserar på är:

1. Hälsa och en åldrande befolkning
  2. Klimatanpassning, katastrof- och riskhantering samt förebyggande arbete
  3. Motståndskraftiga städer och samhällen - riktlinjer, strategier, lokal förvaltning och stadsplanering
  4. Material för energikonvertering och lagring: förnybar energi, solenergiomvandling, elektrifiering, hållbara processer och resursanvändning

Tvärvetenskapliga team

För varje utmaning skapas ett tvärvetenskapligt team med ungefär tio forskare från Sverige och Japan. Linköpings universitet har i professor Feng Gao ordföranderollen i teamet som ska adressera material för energikonvertering.

– Teamen är kärnan som driver arbetet framåt och ska utforma aktiviteter som inkluderar forskare från alla medlemslärosäten. Ett mål är att skapa forskar-communities via öppna plattformar som kan engagera många, berättar Helena Balogh.

Studenter kommer naturligtvis också utgöra en viktig del i det här kreativa arbetet. I Global Solutions Olympiad får svenska och japanska studenter jobba tillsammans i tvärdisciplinära grupper med de fyra samhälleliga utmaningarna för att hitta innovativa lösningar.

Mobilitet för juniora forskare

MIRAI har hela tiden haft ett stort fokus på juniora forskare, och på att ge dem möjlighet att bygga upp sina internationella nätverk. Nu öronmärker STINT fem av de tio miljonerna för mobilitet för doktorander och forskare tidigt i karriären. Det ger dem möjlighet att tillbringa längre perioder på partnerlärosäten i de båda länderna och få tillfälle att undervisa där.

MIRAI enda projektet som beviljades finansiering

Under de år som samarbetet pågått har de akademiska banden stärkts mellan de båda länderna. Bland annat har man delat ut frömedel till 51 japansk-svenska projekt, hållit gemensamma doktorandkurser, workshoppar, forsknings-och innovationsveckor, skapat korta mobiliteter för yngre forskare och fokuserat på match-making mellan näringslivet och akademin i Japan och Sverige.

Av 17 inkomna ansökningar i STINT:s utlysning var det endast MIRAI som beviljades finansiering. STINT lyfter bland annat samarbetets bredd när det gäller antalet partnerlärosäten och forskningsområden, och potentialen att få betydande påverkan.

– Beviljandet från STINT är ett erkännande och ett kvitto på MIRAI:s ambitiösa och uthålliga arbete de senaste sju åren. Under fyra av dessa år, som dessutom inkluderade en pandemi, bars MIRAI upp av lärosätena själva med endast minimal extern finansiering. Medlen MIRAI nu beviljats ökar avsevärt förutsättningarna för genomslag i de aktiviteter som kommer genomföras inom de globala utmaningarna. STINT-finansieringen öppnar också fler möjligheter att verkliggöra ambitioner som finns inom MIRAI, säger Helena Balogh.

Läs gärna mer om MIRAI på webbplatsen