25 september 2024

De självkörande bussarna på Campus Valla har rullat i reguljärtrafik i snart fem år. Nu övergår trafiken till bokningsbara resor där bussarna beställs via en app eller på nätet.

Fotograf: Emma Busk Winquist

Sedan Ride the future-projektet startade i slutet av 2019 har bussarna kört nästan 18 000 passagerare, trots några år av pandemi. Bussarna har blivit ett både uppmärksammat och självklart inslag i studenters och medarbetares vardag. Samtidigt är bussarna i första hand en forskningsplattform. Ett 30-tal forskningsprojekt, från ren teknik till tillgänglighetsfrågor, har genomförts under de här åren. Alla resultat förs tillbaka till de åtta parter som ingår i Ride the Future-projektet.

Men nu är det dags att ta nästa steg. Från den 13 september 2024 är bussarna anropsstyrda. Det innebär att man bokar bussarna med hjälp av en app eller på projektets hemsida. Som en ”kollektiv Uber” eller färdtjänst, beskrevs det vid pressvisningen av det nya systemet.

Tillämpad forskning om hållbart och tillgängligt resande i fokus

När nu trafiken övergår till anropsstyrd trafik är det ett ytterligare steg i tillämpad forskningen som ska bidra till ny kunskap och främja hållbart resande. Hur självkörande bussar kan vara ett komplement till den vanliga kollektivtrafiken och hur de bidrar till att göra staden mer tillgänglig för fler.

Eftersom Campus Valla och Vallastaden är de områden som bussarna kör i är studenter en självklar målgrupp för trafiken. Men i Vallastaden finns också både äldreboende och boende för personer med särskilda behov dit mycket färdtjänsttrafik går.

Det här kan bekräftas av de båda säkerhetsförarna Ari Helttunen och Damir Merdzic som också var med vid pressvisningen. Förarna är en del i forskningen och ger aktiv feedback till projektet.

– Studenterna åker med när det regnar, berättar förarna. Vid varje terminsstart testar nya studenter gränserna för hur nära man kan cykla bussarna. Dessutom finns ett gäng med farbröder på äldreboendet som är ”stammisar” på bussen. De åker regelbundet för att de tycker det är roligt att åka med.

Inslag på SR P4 Östergötland

Fotograf: Charlotte Perhammar

Publicerat 18 september 2024

• Nu kan resenärer boka en egen, självkörande buss vid Vallastaden och Campus Valla i Linköping.
  • Sen 2019 har självkörande bussar rullat i delar av staden, nästan 18 000 passagerare har åkt med och nu tas nästa steg i satsningen.
  • Tobias Broman, projektledare på Statens Väg- & Transportforskningsinstitut, VTI, tror att möjligheten snart finns i hela staden.

Här kan studenter beställa självkörande buss från campus

Ride the Future - ett samverkansprojekt

LiU och VTI samverkar sedan många år inom transportforskning och här kläcktes idén om självkörande bussar som en gemensam forskningsplattform. Bussarna är nu ett rullande bevis på ett framgångsrikt samverkansprojekt som gör nytta för vårt samhälle. Bland annat finns studier av hur personer med synnedsättning kan resa med bussarna, och hur äldre personer och barn upplever resandet ur olika aspekter.

Förutom LiU och VTI ingår Akademiska Hus, Linköpings kommun, Linköping Science Park, RISE, Transdev, och Östgötatrafiken i samverkansprojektet.

Här kan du läsa mer om Ride the Future

LiU och VTI samverkar inom transportområdet