16 januari 2024

Under 2024 har kören många roliga och givande konserter inplanerade. Vill du vara med? Kom på öppen repetition eller sök direkt för att få komma på provsjungning.

Peter Holgersson AB
Östgöta Kammarkör är en blandad kör knuten till Linköpings universitet genom Musik vid LiU. Den består av cirka 40 erfarna sångare (10 sopraner, 10 altar, 10 tenorer och 10 basar). De är studenter, LiU-alumner och andra sångare som vill sjunga på en hög nivå.

- Östgöta kammarkör består av sångare med tidigare erfarenhet av körsång och strävar efter att musicera på en hög konstnärlig nivå. Har du en god sångröst, van att sjunga efter noter, kan ta eget ansvar för instudering och trivs med att utmana dig själv så är Östgöta Kammarkör rätt kör för dig, säger Jakob Grubbström, körens dirigent.

Kören repeterar cirka tio gånger per termin, varannan torsdag klockan 19–22 i Musicum, Campus Valla, Linköping. Det blir också en del internat och resor.

Årets höjdpunkter med Östgöta Kammarkör

- Fransk musik med Norrköpings symfoniorkester
- Internat i Yxnerum
- Evensong (aftonsång) med brittisk körmusik med orgel
- Norrköpingsljud, en konsert med musik av östgötska tonsättare
- Requiem av John Rutter med Norrköpings Symfoniorkester
- Juloratoriet av Bach med Norrköpings Symfoniorkester
- Vinterstämning, en julkonsert med kör a capella i Klockrike kyrka

Låter det här spännande och utmanande, kom på öppen repetition i början av terminen eller kontakta snarast dirigent Jakob Grubbström som svarar på frågor och tar emot din anmälan till provsjungning.

- Man sjunger något man själv har valt för dirigenten, och kanske någon ur kören och vår sångpedagog. Det brukar vara lite att testa omfång och kanske lite hur bra man är på notläsning och gehör. Det är förstås lite nervöst att provsjunga, men mest innan – och det ska det väl vara tänker jag. När man väl är där så skapas snabbt en trygg situation och man tänker inte direkt på det. Det är ju ganska snabbt över dessutom, berättar körmedlemmen Niclas Fock.

Han har varit med i kören sedan 1990 och arbetar som forskningsdirektör inom AI och med ett nationellt initiativ för sk Digital Forensik.

- Jag har alltid sjungit i kör på hög nivå, och vill gärna få sjunga i blandad kör som inte bara sjunger sakral musik (som är den dominerande mängden historisk repertoar för blandad kör). Det är otroligt utvecklande att vara med, och jag bibehåller god sång-form genom kören, och får vara med om fantastiska körprojekt, konserter, resor och samarbeten med kända svenska toppmusiker!

Liv Howell har varit med i kören sedan 2022 när hon flyttade till Linköping och började Läkarprogrammet på LiU. Hon har provsjungningen i färskt minne.

- Provsjungningen gjordes enskilt för dirigenten, och bestod av de vanliga momenten: egen förberedd låt, gehörsövning, utforskande av omfång och lite a vista läsning. Ärligt talat var jag väldigt nervös inför, men märkte sedan både under och efter att det hade jag inte behövt vara. Provsjungningen sköttes väldigt snyggt - det var en trygg och trevlig miljö.

Liv sökte till kören för att hon ville hitta en bra blandkör som utmanade musikaliskt, och hitta ett härligt sammanhang att börja lära känna människor i den nya staden.

- Körsången är och har alltid varit en grundpelare i mitt liv. Med risk för att låta klyschig, tycker jag att körsång är helande för själen. Det finns något alldeles magiskt i att få utforska fantastisk musik tillsammans i en fin gemenskap. Den magin tycker jag gäller alla steg i processen, från rep till konsert och allt däremellan.

Välkommen till öppen repetition

Östgöta Kammarkör har minst en gång per säsong en öppen repetition som är ett ypperligt tillfälle för intresserade sångare att testa på att vara med och sjunga. Man får se vad man kan förvänta sig i form av repertoar och nivå vilket kan hjälpa en att ta steget att söka. När man har sökt blir man inbjuden till en provsjungning där man sjunger upp för körens dirigent.

Möjlighet för sångare att vara med på öppen repetition med Östgöta Kammarkör nästa gång är den 25 januari 2024 19.00-21.00 i Musicum, C-huset, Campus Valla, Linköpings universitet.

Även Den akademiska damkören Linnea och manskören Linköpings Studentsångare söker nya medlemmar och har öppna repetitioner under januari.