14 januari 2021

Att vara proaktiv som företagare kan låta positivt och självklart. Men vad innebär det egentligen att vara proaktiv? Och vad ger det för effekt för företagen? Det handlar årets första Lunchklubb om 20 januari 2021.

Harald Brege på campus Valla.
Harald Brege.
Harald Brege är forskare vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, IEI, med fokus på industriell marknadsföring. I sin avhandling från hösten 2020 studerade han proaktiva marknadsstrategier, det vill säga hur företag kan använda proaktivitet för att skapa större värde för sina kunder och i förlängningen bli mer framgångsrika.
– Proaktivitet är en nyckel som kan låsa upp möjligheter för företag att bli bättre på att hantera en föränderlig omvärld och stärka sin konkurrenskraft, säger han.
Det viktigaste för ett företag är att inte vara passivt och vänta på att något händer som tvingar det till förändring, eller att bara agera i gamla hjulspår på det som finns i omvärlden. Istället är det viktigt att blicka framåt, identifiera möjliga framtidsscenarier och sedan agera för att förändra situationen så att den passar företaget bättre, konstaterar Harald Brege.
Men för att det proaktiva arbetet ska bli framgångsrikt så måste ett företag dels skaffa sig en grundlig förståelse för sin omgivning, dels se till att de olika delarna i marknadsstrategin hänger ihop så att alla i företaget arbetar mot samma mål. Är strategin otydlig eller om företaget håller på med saker det inte har insikt i så kan det proaktiva arbetet istället leda till dåliga resultat.
Ett viktigt perspektiv är till exempel engagemanget för kunderna och att fördjupa relationerna till dem.
– Företagen bör ställa sig frågor som ”vilka behov har vår kund och hur kan vi tillfredsställa dem?” Eller ”hur kan vi ha ett kundbemötande som är bättre än våra konkurrenters?”
Ett annat perspektiv syftar till att ändra marknadens uppfattning om vad företaget kan leverera och ett tredje inriktar sig på teknisk innovation som kan förändra marknaden. Ett sådan utveckling är till exempel framväxten av e-handel.

Harald Brege har främst studerat industriföretag och i viss mån även tjänsteföretag som har andra företag som kunder. Men han menar att strategierna, i alla fall till viss del, kan fungera även för mycket små företag.
– Man behöver inte ha en mängd resurser för att ta vissa proaktiva grepp.
Ta till exempel en frisörsalong. Kärnuppdraget är att klippa hår men det går alltid att ställa frågan ”vad kan vi göra för att få kunderna ännu mer nöjda med just vår salong?”
– Efter mitt lunchföredrag kommer jag skicka med en lista till alla deltagare med konkreta tips på vad de kan göra, utlovar Harald Brege.

Lunchföredraget sänds digitalt onsdagen den 20 januari klockan 12:00.

Kontakta oss för att veta mer

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Närbild på små bitar av lever i en petriskål.

Levern kan förutspå spridning av cancer i bukspottskörteln

Mikroskopiska förändringar i levern kan användas till att förutse hur bukspottkörtelcancer kommer att sprida sig. Upptäckten kan bidra till nya sätt att förutsäga sjukdomsförloppet och förebygga spridning till andra organ.

Kvinna i trappa.

Den otekniska flickan är en myt

Flickor i årskurs 3 är fulla av självförtroende och intresse för teknik. Ett par år senare har de tappat allt. I sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet undersöker Ulrika Sultan orsakerna.

Kvinna står på väg med korsade armar.

Hon vill få robotar att uppföra sig bättre

Forskaren Hannah Pelikan tror att vi kommer att få se ökade konflikter mellan människor och robotar i framtiden. I sin forskning filmar hon vardagliga möten mellan människa och maskin för att se vad som händer.