14 augusti 2024

Hur kan tekniken stödja arbetet med att ge barn en uppväxt fri från våld? Till Barnafridskonferensen 2024 kommer professorer från Linköping Universitet att visa TeachLivE som ett sätt att öva på att samtala med barn och vårdnadshavare om våld.

Student teacher Adam Nordström Andersson teaches virtual students.
Elev undervisar de virtuella eleverna Fotograf: PETER HOLGERSSON

TeachLivE beskriver sig som en "semivirtuell simulering med en människa i systemet" och ger möjlighet för övning och lärande i olika slags situationer. Programmet kan simulera olika karaktärer i olika miljöer, exempelvis i ett klassrum eller en mottagning.

Under seminariet på Barnafridskonferensen kommer deltagarna att få möjligheten att träffa 8-åriga Charlie och pappa Robert i en situation som är helt annan än enkel. Under detta interaktiva moment kommer deltagarna få hjälpa ledaren av passet att sig igenom svåra samtal för att öva på att samtala med barn och vårdnadshavare om våld.

På konferensen kommer också forskare från Oslo Metropolitan University föreläser och visar deras utbildningsplattform med dynamiska barnavatarer för att träna yrkesverksamma i deras konversationsförmåga med barn.


Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Forskare i labbrock håller blå platta (solcell) med pincett.

Så kan giftfria och effektiva solceller tillverkas

Storskalig produktion av organiska solceller med hög effektivitet och minimal miljöpåverkan. Det kan nu bli möjligt genom en ny designprincip som utvecklats vid LiU.

Kvinna står och tittar ut över havet.

Marietta Radomska har ett livligt intresse för döden

Marietta Radomska överraskar. Hon forskar kring död och sorg men är själv livlig och full av passion för det hon sysslar med. Just nu driver hon ett projekt som handlar om ekologisk sorg. Någonstans finns en förhoppning om att förändra världen.

Polisbil, avspärrat.

Ny forskning stärker kommuners krisberedskap

Sveriges kommuner står inför stora krisutmaningar. För att möta dessa krav startar nu ett forskningsprojekt som undersöker hur ledarskapet för att utveckla och organisera förmåga till kommunal krisberedskap kan stärkas.