Kvinna pratar inför en grupp i en kontorsmiljö.
Fotograf: iStock/jacoblund

En utbildning för chefer som vill ta en ledande roll i att driva förändring, lärande och utveckling inom sina organisationer.

Inom dagens arbetsliv som är i ständig förändring blir chefernas förmåga att få med sina medarbetare i organisationens förändringsresa allt viktigare. Den här utbildningen riktar sig till organisationer som vill rusta sina chefer att framgångsrikt skapa förutsättningar för och leda förändringar. Utbildningen ges av LiU:s forskare inom förändringsledning, som har stor erfarenhet av att stötta och utbilda chefer inom förändringsfrågor.

Målgrupp

Utbildningen riktar sig till organisationer som har ett behov och en vilja att stärka sina chefer som förändringsledare.

Om utbildningen

Innehåll

Utbildningens fokus är:

  • chefers förändringsledning
  • att förstå och driva förändring
  • skapa förutsättningar för lärande och förändring på arbetsplatsen

Genomförande

Utbildningen har förslagsvis fyra träffar med förberedelsearbete inför varje tillfälle. Varje träff varvas med föreläsningar och gruppdiskussioner utifrån aktuell forskning och deltagarnas erfarenheter. Utbildningen kan genomföras i LiU:s lokaler, hos uppdragsgivare och delvis online. Ni som uppdragsgivare kan också välja om utbildningen ska innehålla examination och erhållande av högskolepoäng eller inte.

Exempel på kurstillfällen

Tillfälle 1 - Introduktion

Halvdag på campus

Innehåll:

  • Framgångsrika och misslyckade förändringsinitiativ
  • Gemensamt erfarenhetsutbyte
  • Introduktion av uppgift att genomföra innan tillfälle 2: beskriv en egen erfarenhet av förändringsresa genom att rita en ”karta” med händelser.

Tillfälle 2 - Att förstå och driva förändring

Halvdag på campus

Innehåll:

  • Hur människor upplever förändring: motstånd, acceptans och engagemang.
  • Förändringskompetens
  • Gemensamt erfarenhetsutbyte: Diskutera uppgiften om förändringsresa) som introducerades dag 1
  • Introduktion av uppgift att genomföra innan tillfälle 3: intervjua medarbetare

Tillfälle 3 - Att skapa förutsättningar för lärande och förändring på arbetsplatsen

Halvdag online

Innehåll:

  • Chefens roll för att skapa lärande miljöer och stötta team i deras utvecklingsresa
  • Gemensamt erfarenhetsutbyte: diskutera intervju - uppgiften som introducerades vid tillfälle 2
  • Introduktion av uppgift att genomföra innan tillfälle 4: inventera förändringsbehov och kommande förändringar i just din organisation

Tillfälle 4 - Sammanfattning och nästa steg

Heldag

Innehåll:

  • Arbete i grupp: Ta fram handlingsplaner utifrån tidigare förändringsresor.
  • Reflektion över lärdomar från kursen
  • Utveckla en personlig handlingsplan för att applicera kunskapen inom den egna organisationen

LiU:s nyheter om arbetsliv och förändringsledning

Polisbil, avspärrat.

Ny forskning stärker kommuners krisberedskap

Sveriges kommuner står inför stora krisutmaningar. För att möta dessa krav startar nu ett forskningsprojekt som undersöker hur ledarskapet för att utveckla och organisera förmåga till kommunal krisberedskap kan stärkas.

Marcus Persson.

Digital teknik i äldreomsorgen kräver nya sätt att arbeta och leda

I takt med att digital teknik används allt mer inom äldreomsorgen ställs nya krav på personalens kompetens. Men vad händer med kompetensen om personalen slutar? Marcus Persson har fått medel från Forte för att undersöka detta i ett nytt projekt.

Varför syns du inte på Teams?

Med hjälp av ny teknologi har arbetsgivare fått större möjlighet att övervaka sina anställa än tidigare. Men vad innebär detta för de anställdas arbetsmiljö och välbefinnande? Daniel Lundqvist har fått medel från Forte för att undersöka detta.

Kontakt

Utbildningen ges av