Kvinna pratar inför en grupp i en kontorsmiljö.
iStock/jacoblund
En utbildning för chefer som vill ta en ledande roll i att driva förändring, lärande och utveckling inom sina organisationer.

Inom dagens arbetsliv som är i ständig förändring blir chefernas förmåga att få med sina medarbetare i organisationens förändringsresa allt viktigare. Den här utbildningen riktar sig till organisationer som vill rusta sina chefer att framgångsrikt skapa förutsättningar för och leda förändringar. Utbildningen ges av LiU:s forskare inom förändringsledning, som har stor erfarenhet av att stötta och utbilda chefer inom förändringsfrågor. 

Målgrupp

Utbildningen riktar sig till organisationer som har ett behov och en vilja att stärka sina chefer som förändringsledare. 

Om utbildningen

Innehåll

Utbildningens fokus är:

  • chefers förändringsledning
  • att förstå och driva förändring
  • skapa förutsättningar för lärande och förändring på arbetsplatsen

Genomförande

Utbildningen har förslagsvis fyra träffar med förberedelsearbete inför varje tillfälle. Varje träff varvas med föreläsningar och gruppdiskussioner utifrån aktuell forskning och deltagarnas erfarenheter. Utbildningen kan genomföras i LiU:s lokaler, hos uppdragsgivare och delvis online. Ni som uppdragsgivare kan också välja om utbildningen ska innehålla examination och erhållande av högskolepoäng eller inte.

Exempel på kurstillfällen

Tillfälle 1 - Introduktion

Halvdag på campus

Innehåll:

  • Framgångsrika och misslyckade förändringsinitiativ
  • Gemensamt erfarenhetsutbyte
  • Introduktion av uppgift att genomföra innan tillfälle 2: beskriv en egen erfarenhet av förändringsresa genom att rita en ”karta” med händelser.

Tillfälle 2 - Att förstå och driva förändring

Halvdag på campus

Innehåll:

  • Hur människor upplever förändring: motstånd, acceptans och engagemang.
  • Förändringskompetens
  • Gemensamt erfarenhetsutbyte: Diskutera uppgiften om förändringsresa) som introducerades dag 1
  • Introduktion av uppgift att genomföra innan tillfälle 3: intervjua medarbetare

Tillfälle 3 - Att skapa förutsättningar för lärande och förändring på arbetsplatsen

Halvdag online

Innehåll:

  • Chefens roll för att skapa lärande miljöer och stötta team i deras utvecklingsresa
  • Gemensamt erfarenhetsutbyte: diskutera intervju - uppgiften som introducerades vid tillfälle 2
  • Introduktion av uppgift att genomföra innan tillfälle 4: inventera förändringsbehov och kommande förändringar i just din organisation

Tillfälle 4 - Sammanfattning och nästa steg

Heldag

Innehåll:

  • Arbete i grupp: Ta fram handlingsplaner utifrån tidigare förändringsresor.
  • Reflektion över lärdomar från kursen
  • Utveckla en personlig handlingsplan för att applicera kunskapen inom den egna organisationen

LiU:s nyheter om arbetsliv och förändringsledning

Porträtt av professor Christian Ståhl in a park.

24 miljoner till forskning om klimat och arbetsliv

Som forskare är Christian Ståhl van vid betydligt mindre forskningsanslag, men den här gången vann han kampen om de stora pengarna: 24 miljoner kronor till forskning om klimatomställningens påverkan på arbetslivet.

Kvinna framför dator med Arbetsförmedlingens hemsida..

Krock mellan anställda och ledning när Arbetsförmedlingen bytte filosofi

Arbetsförmedlingen ville bli modernare och införde ett nytt sätt att styra verksamheten. Nu har forskare vid Linköpings och Lunds universitet undersökt vad som hände. Resultatet visar på en tydlig krock mellan ledning och handläggare.

En äldre persons händer som tar emot en spruta från en robothand.

9,6 miljoner till forskningsprojekt om digitaliserade arbetsplatser

Två forskningsprojekt vid LiU får totalt 9,6 miljoner kronor från Afa Försäkring. LiU-projekten handlar om hur digital teknik kan införas i äldreomsorgen samt hyperautomation av introduktion av nyanställda.

Kontakt

Utbildningen ges av