Akademiska högtider

Hedersdoktorer som föreläser, en festkonsert med LiU:s egna professionella ensembler och en ceremoni där vi hyllar våra nya professorer och doktorer. Välkommen!

Nästa högtid äger rum 23-24 maj 2025

Den främsta akademiska högtiden vid Linköpings universitet är doktorspromotionen och professorsinstallationen som äger rum en gång om året. Då får nya doktorer ta emot tecken på sin värdighet och nya professorer installeras. Nästa högtid äger rum i Norrköping den 23-24 maj 2025.

Fotograf Peter Holgersson AB

Akademiska högtiden i bilder

Årets största fest

Nyheter om akademiska högtider

30 maj 2024

Hon blir ny hedersdoktor: ”Otroligt att få en sådan utmärkelse”

Seetha Murty har i hela sitt yrkesliv arbetat för barn och ungas lärande. Nu blir hon filosofie hedersdoktor vid LiU.– Det är helt otroligt! När du lägger ner ditt hjärta i något och får en sådan utmärkelse, då känns det väldigt bra, säger hon.

Orkester står utomhus med instrumenten i luften

27 maj 2024

Akademisk högtid med rymdfärd och Harry Potter

Årets akademiska högtid vid Linköpings universitet äger rum den 31 maj–1 juni. Den bjuder på hedersdoktorsföreläsningar med bland andra astronauten Marcus Wandt, en festkonsert med barnens värld som tema och en högtidlig ceremoni.

Porträtt av man (Carl Fredrik Graf)

22 maj 2024

Carl Fredrik Graf får LiU:s förtjänstmedalj

Avgående landshövding Carl Fredrik Graf tilldelas Linköpings universitets förtjänstmedalj för ”sin vilja och förmåga att samla regionens olika krafter i arbetet för en positiv samhällsutveckling”. Medaljen delas ut vid den akademiska högtiden 1 juni.

Kommande akademiska högtider

• 23-24 maj 2025 (Norrköping)
  • 22-23 maj 2026 (Linköping)
  • 21-22 maj 2027 (Linköping)
  • 19-20 maj 2028 (Norrköping)

Vart tredje år äger högtiden rum i Norrköping.

En annan akademisk högtid vid Linköpings universitet är examenshögtiden som anordnas vid Tekniska fakulteten. Tekniska fakultetens examenshögtid

Akademisk högtid 2023
Peter Holgersson AB