Fotografi av Carl-Filip Smedberg

Carl-Filip Smedberg

Postdoktor

Jag är postdoktor i modern historia med inriktning beredskap och kultur. Min forskning berör freds- och  framtidsundervisning under svensk efterkrigstid, kunskapssamhällets framväxt, temporalitet, klass och utbildningsklassifikationer.

Postdoktor i modern historia

I min forskning är jag intresserad av sociala hierarkier och klassifikationer, humanvetenskapernas historia, framtidsvisioner och temporaliteter under svenskt och europeiskt 1900-tal.

Jag är sedan hösten 2024 postdoktor i modern historia vid Institutionen för kultur och samhälle (IKOS) och Avdelningen för historia, religion och konstvetenskap (HKR) på Campus Valla vid Linköping universitet.

Jag disputerade 2022 på Institutionen för idéhistoria vid Uppsala universitet med avhandlingen Klassriket: Socialgruppsindelningen som skillnadsteknologi under 1900-talet. Under 2023/2024 innehade jag en forskartjänst vid Historiska institutionen, Lunds universitet, där jag var knutet till Centrum för kunskapshistoria och undersökte kunskapssamhällets formering och hur utbildningshierarkier mellan låg- och högutbildad etablerades i Sverige från 1960-talet och framåt.

Jag har även varit gästdoktorand vid Radboud Institute for Culture and History i Nijmegen, Nederländerna.

Forskning

Pågående forskningsprojekt

Den framtidsberedda medborgaren: Framtidsberedskap och fredsberedskap i svensk skola och offentlighet, 1970-2000

Mitt nuvarande forskningsprojekt undersöker de pedagogiska försöken att instifta framtidsberedskap och fredsberedskap som grundskoleämnen samt begreppens vidare cirkulation i svensk offentlighet och kultur mellan 1970 och 2000. Det var en stor satsning som involverade ett dussintal forskare och resulterade i ett hundratal rapporter, begreppsutredningar, långintervjuer och surveystudier med politiker, elever, skolbyråkrater, lärare och intellektuella, samt långtgående undervisningsförsök ute på landets skolor.

Målet var att göra ”framtidsberedskap” och ”fredsberedskap” till samlande kunskapsobjekt för olika typer av experter och till ett skolämne varvid alla Sveriges elever skulle genomgå undervisning i vad framtiden kunde bära med sig. Härigenom skulle den individuella medborgaren förvärva färdigheter för att ta kontroll över sitt eget öde. Förmågan att tänka, anpassa sig till och forma en ännu osäker framtid beskrevs som en nyckelkompetens på ett sätt som överbryggade skiljelinjerna mellan arbete, fritid och personligt livsprojekt. Varje ögonblick öppnade upp för avgreningar mot andra möjliga framtider än den temporala bana människan rörde sig mot, och den tränade medborgaren kunde utnyttja detta för att förverkliga både sitt livsprojekt och göra Sverige till en kunskapsorienterad framtidsnation och världen till en fredligare plats.

Projektets syfte är att förklara hur framtiden och fred blev föremål för pedagogiska överväganden samt att bidra med ny kunskap om formeringen av senmoderna temporaliteter och medborgardygder.

Publikationer

2024

Carl-Filip Smedberg (2024) "A New Type of Aristocracy": Envisioning Educational Divides in the Swedish Conservative Party during the Birth of the Post-Industrial Society, ca. 1965-1972 History of Education, s. 1-20 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2023

Carl-Filip Smedberg (2023) Public History from Below: The "Dig Where You Stand" Movement and the Rejection of Shared Authority, ca 1977-1985 Public History in Action: Past and Present Practices of Making History Public, s. 33-48 (Kapitel i bok, del av antologi)
Carl-Filip Smedberg (2023) Ordering the Social: The History of Knowledge and the Usefulness of (Studying) Social Taxonomies History of Intellectual Culture: Modes of Publication, s. 51-67 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI

Forskningsmiljö

Organisation

Kollegor