03 september 2021

Till slut! Efter flera hedrande tredjeplatser vann LiU:s lag i år Delsbo Electric – tävlingen där studenter gör upp om lägsta möjliga energiförbrukning för rälsbundna fordon. Dessutom fick LiU-laget pris för bäst genomförda projekt.

Det vinnande laget från LiU i Delsbo Electric 2021.
Vem har lett projektet, frågar speakern. Jo, hon! Lagkamraterna pekar ut Klara Kastensson vid prisutdelningen. @Cochise fotografi

Tåget från LiU i Delsbo Electric 2021.På väg mot seger. LiU-lagets fordon på banan i Delsbo. Foto @Cochise fotografi 2017

Autonom körning

– Det känns verkligen jättekul, säger studenten och projektledaren Klara Kastensson om det dubbla förstapriset.

– Det var mycket ändringar in i det sista, och vi trodde nog inte att det skulle gå så här bra. Men nu både vann vi tävlingen och nådde det mål vi hade satt upp för hela arbetet, och det är vi väldigt nöjda med.

Delsbo Electric avgjordes den 27–28 augusti på en 3,4 kilometer lång bana där energianvändningen per person och kilometer (personkilometer) mättes och jämfördes. LiU:s fordon, Rail Snail V, kom ner i 0,98 Wh/personkilometer – strax under 1 Wh som varit ett mål för LiU under många år.

Bakom framgången låg ett rejält omtag jämfört med tidigare års fordon. Chassit i glasfiber var helt nykonstruerat och motorstyrningen hade utvecklats så att varvtalet alltid var precis rätt när motorn kopplades i och ur. Även körstrategin – ”pulse and glide” med ett fackuttryck – hade finslipats jämfört med hur fordonet körts i tidigare tävlingar.

– Körningen var helt autonom för att optimera energianvändningen. Men på slutet fick vi gasa på lite för att inte missa tidsgränsen. Där tog vi det säkra före det osäkra, säger Klara Kastensson som tror att just körningen kan utvecklas ytterligare kommande år.

Kandidatprojekt

Fordonsbygget och tävlingen i Delsbo är ett kandidatprojekt på Maskinteknikprogrammets tredje år. Studenterna var i år indelade i fem grupper med olika ansvarsområden och två grupper som studerade framtida projekt. Att hålla ihop arbetet – inte minst när mycket gjordes på distans – var en utmaning.

– Distansarbetet gjorde allt mer komplicerat och att allt tog längre tid. Men vi försökte arbeta agilt och hela tiden stämma av arbetet i de olika grupperna. Att få pris för bästa projekt är jättekul, och skulle vi göra om det igen skulle jag satsa ännu mer på diskussioner och idéer, säger Klara Kastensson.

Micael Derelöv, avdelningschef och LiU:s projektägare för Delsbotävlingen, ser stora pedagogiska poänger med tävlingen. Det handlar inte bara om att vinna.

Samarbete på LiU

– För att lära sig konstruera behöver studenterna arbeta praktiskt och tillämpa det de lärt sig teoretiskt. Vissa saker måste testas för att se om de fungerar. I projektet övas också förmågan att samarbete, och sen blir tävlingsdelen en extra krydda som många tycker är rolig, säger han.

Micael Derelöv framhåller också det goda samarbetet inom LiU. Verkstaden har gjort viktiga insatser i byggandet av fordonet och andra ingenjörsstudenter har utvecklat en bromsbänk där motorn kunde testas. Tidigare år har också medarbetare på ISY, Institutionen för systemteknik, hjälp till med olika beräkningar.

Hela LiU-laget: Jacob Hjorth, Elias Nirvin, Filip Svensson, Fredrik Lundblad, Jesper Sundström, Isak Bokne, Wilhelm Jonsson, Arvid Larsson, Wiktor Maruszczyk, Klara Kastensson, Erik Nilsson, Emil Strömblad, Matthias Larsson, Erik Axelsson, Alfred Åström, Simon Andersson, Fredrik During, Gustaf Härold, Adam Höglander och Jakob Jidbratt.

Läs om tidigare tävlingar