Det som tilltalade Jerker Rönnberg den där gången för 20 år sedan – och som fick honom att stanna vid Linköpings universitet – är samma som nu.
– Institutionen jag tillhört har varit tillåtande och LiU:s tvärvetenskapliga perspektiv har passat min forskning, säger den nyblivna pristagaren till Stora Hörselpriset som delas ut av Hörselforskningsfonden en gång var fjärde år.
Tvärvetenskap är viktigt för den forskning Jerker bedriver. Med ena benet i den medicinska vetenskapen och det andra i samhällsvetenskapen har han som professor i psykologi fört samman delar av de båda vetenskapsområdena och bidragit till att skapa ett nytt fält, kognitiv hörselvetenskap. Det fokuserar på kognitiva resurser, exempelvis minnet, hos personer med hörselproblem.
För en person som hör dåligt spelar minnet nämligen en väldigt stor roll. Spenderar man som hörselskadad all sin energi i ett samtal på att höra och förstå vad som sägs, blir det svårt för långtidsminnet att lagra informationen. Man minns sämre vad som sagts.
– Jag blev intresserad av minnet redan i tonåren. Det är spännande att det går att minnas på så många olika sätt, från drömmar till perfekta minnen, och att ledtrådar kan hjälpa oss att plocka fram minnen. Minnet och minnessystemen är ju också det som bygger upp ens personlighet, säger Jerker Rönnberg, sittande på hemmakontoret i Ljungsbro utanför Linköping.
Utanför huset pågår ett takläggningsarbete. Jerker varnar för att det kan störa hur just han och jag hör varandra.
”Mitt intresse för minnet – mitt ursprung”
Jerker disputerade inom minnespsykologi vid Uppsala universitet 1980. Eller var det 1990? Framför sig såg han ett liv som psykolog.
– Vänta! Nu måste jag få det här med årtiondena rätt. 1980 var det! Det var då Arne Risberg dök upp. Det ändrade ju allt.
Den vithåriga ”farbrorn” som närmade sig Jerker efter disputationen – då yngre än vad Jerker själv är idag – var professor Arne Risberg vid Kungliga tekniska högskolan. Han ville ha Jerkers hjälp att skriva en ansökan om hörsel och minne.
– Det var så hörseln kom in i bilden.