26 april 2021

Vätgasens roll i den svenska omställningen. En öde ö eller en del av energisystemet? Det är en av frågorna som tas upp under ett online-seminarium om vätgas i samhället den 28 april. Värdar för seminariet är forskare vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, Linköpings universitet.

Miljön Earth Day i händerna på träd växande plantor
Vätgasens roll i den svenska omställningen. En öde ö eller en del av energisystemet? Fotograf: Tinnakorn Jorruang
Den 28 april kl. 9.00-10.30 genomför vi online-seminariet "Vätgasens roll i den svenska omställningen. En öde ö eller en del av energisystemet?".

Aktuella frågeställningar

Vi fokuserar på systemfrågor kopplade till konkret samhällsutveckling ur aspekterna:
  • Vilka regleringar och vilka stödsystem behövs?
  • Hur sker privat - offentlig marknadssamverkan?
  • Vad kommer teknikutvecklingen innebära?
Kommer vätgas att utgöra en brygga i samhällets omställning för att nå Parisavtalets intentioner om en begränsning av den globala uppvärmningen med högst 2 grader? Sveriges och Europas ekonomier har i enlighet med detta ambitiösa mål och ambitioner att inom en snar framtid bli CO2-neutrala. Detta ställer stora krav på omställning inom alla samhällets sektorer såsom industri, transporter och bebyggd miljö samt energisystemet. Till vilken grad kan vätgas utgöra en del i denna omställning och det ökande beroendet av förnyelsebara resurser? Hur kommer EU:s och Sveriges styrmedel att reglera transporter och styra CO2-ekv-intensiteten i våra globala värdekedjor?

Världsledande och visionära projekt med vätgas genomförs nu i Sverige - men vilken roll spelar de i energiomställningen? Vad blir konsekvenserna när energi-, transport- och industrimarknader kopplas ihop? Och på vilket sätt kommer de bäst till nytta?

Seminarievärdar

Värdar för seminariet är Ou Tang, professor på Avdelningen för produktionsekonomi, tillsammans med Jakob Rehme, professor på Avdelningen för industriell ekonomi, och docent Pontus Cerin på Avdelningen för industriell miljöteknik. Samtliga finns vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI), Linköpings universitet. Seminariet har koppling till Familjen Kamprads stiftelse, som är finansiär för ett flertal forskningsprojektet vid IEI.

Anmäl dig till seminariet

Läs mer och anmäl dig till seminariet (Sustainable innovation)

Agenda – 28 april 2021

09.00  Välkomna

  • Roland Elander, Sustainable Innovation mgr Business Development 3 min. inflygning
  • Jakob Rehme, professor Industriell Ekonomi Linköpings universitet 3 min.
  • Projektet finansieras av Familjen Kamprads stiftelse och leds av Ou Tang, professor Produktionsekonomi

09.10  Regleringar som pådrivare 

Intro 2 min. moderator Jakob Rehme.

Talare: 

  • Fredrik Lundström, programansvarig på Energimyndigheten
  • Björn Aronsson, verksamhetsledare, Vätgas Sverige

09.30  Marknadssamverkan privat offentligt

Intro 2 min. moderator Roland Elander

Talare:

  • Johan Abrahamsson, kommunstyrelseordf. Mariestad
  • Patrik Fagerfjäll, Section Manager, Energy Systems & Processes, Vattenfall

09.50  Teknikutveckling - vilka är spelreglerna?

Intro 2 min. moderator Pontus Cerin, docent Hållbara investeringar, Linköping universitet

Talare:

  • Lisa Rejler, styrelseledamot, Rejlers och advisor, Forever Sustainable
  • Anders Berger, director Public Affairs, Volvo
  • Hans-Olof Nilsson, grundare Nilsson Energy

10.20  Summering, nästa seminarium “Vätgasen och kapitalet”

Kapital marknadernas roll i vätgasomställningen den 26 maj - missa inte det!

 

En hand som sår Foto amenic181

Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Manlig person på stadsgata.

Förmånsbilar leder till fler och större fordon

När bensinpriset skjuter i höjden så är det medelinkomsttagare som först ändrar beteende. Det visar en landsomfattande studie vid LiU och VTI. Forskning visar även att skatterabatten på förmånsbilar leder till ökat bilinnehav samt större bilar.

Forskare diskuterar i labbet.

LiU Composite Lab öppnar dörrarna för avancerad materialforskning

Här ska forskning på nya material inom till exempel kolfiber, polymerer och komposit pågå i samverkan med näringslivet, forskningsinstitut, andra lärosäten och studenter. LiU Composite Lab är ett nyetablerat laboratorium, våren 2025.

Kvinnlig forskare och buss.

Forskning ska spara pengar och miljö i kollektivtrafiken

Är bussbiljetten för dyr? Det kan bero på att de offentliga upphandlingarna inom kollektivtrafiken ställer allt högre krav på entreprenörerna. I ett fyraårigt projekt ska LiU-forskare studera hur upphandlingen kan bli mer cirkulär.