31 januari 2022

I höst startar ett nytt masterprogram i pedagogik för yrkeslärare vid Linköping universitet. Programmet ges i samverkan med universiteten i Göteborg och Karlstad.

Studera på distans
I höst startar ett nytt masterprogram i pedagogik för yrkeslärare vid LiU. Studierna kommer till allra största delen att ske på distans. Ida Sörensen

Nära expertis

- En stor styrka med den här nya utbildningen är att de kurser som ingår kommer att ligga nära de forskningsfält och expertis som finns i Linköping, Göteborg och Karlstad runt yrkesutbildningen, säger projektledaren Martin Lundberg, universitetslektor vid LiU.

Regeringeren har sett ett behov av att stärka yrkesutbildningen inom gymnasieskolan och den kommunala vuxenutbildningen. Ett led i den satsningen är det nya masterprogrammet i pedagogik för yrkeslärare som startar hösten 2022 vid LiU.

- För att stärka yrkesutbildningarna ute på fältet behöver man även stärka lärarutbildningarna till de här yrkesprogrammen, säger Martin Lundberg.

Inte funnits tidigare

Masterprogrammet i pedagogik vänder sig till sökande som har en yrkeslärarexamen i botten.En person tittar in i kameran.Martin Lundberg, projektledare för det nya masterprogrammet i pedagogik för yrkeslärare. Foto Magnus Johansson

- En sådan här utbildning har inte funnits tidigare och det finns ett behov för djupare studier kring yrkesutbildning. Det öppnar möjligheter för personer som är verksamma yrkeslärare att förkovra sig och kanske vill läsa vid en forskarutbildning så småningom. Det öppnar även för personer att kunna meritera sig för att arbeta med pedagogiskt ledarskap i yrkesutbildning.

Det nya masterprogrammet ges i samverkan med Göteborgs universitet och Karlstad universitet. Programmet omfattar 120 högskolepoäng och studierna sker på halvfart. Det innebär fyra års studier och utbildningen kommer till största delen att vara på distans.

Tre universitet samverkar

- Fantastiskt kul att vi har den möjligheten att kunna samarbeta med de två universiteten och sy ihop ett så bra program. Att studierna sker på distans öppnar upp för att vi kan locka studenter från hela Sverige, säger Martin Lundberg.

Linköping universitet är värduniversitet för programmet, vilket innebär att antagningen sker vid LiU och det är LiU som examinerar studenterna.
Programmet har 20 platser till höstterminen 2022 och sista dag att söka är den 15:e april.

- I uppdraget har vi klart med att anta studenter till höstterminen 2022, 2023 och 2024. Sedan får vi se hur det blir. Det ska bli väldigt spännande att se hur den här satsningen slår ut, säger Martin Lundberg.

Mer om yrkeslärarutbildningen