19 november 2020

De lyckades inte genomföra det projekt de föresatt sig, men sommarjobbet på Newton Nordic blev ändå över förväntan. ”Det var kul att gå till jobbet varje morgon och nu vet jag att jag valt helt rätt utbildning”, säger LiU-studenten Viktor Uvesten.

Studenterna Henrik Lindgren och Viktor Uvesten sitter på en soffa i Studenthuset.
Viktor Uvesten och Henrik Lindgren läser sista året på civilingenjörsprogrammet i maskinteknik.  Charlotte Perhammar

Uppdraget verkade inte omöjligt till en början, Henrik Lindgren och Viktor Uvesten sökte och fick ett sexveckors sommarjobb på företaget Newton Nordic, ett företag som för snart tio år sedan fötts ur ett antal examensarbeten inom elektronik, mediateknik och reglerteknik vid LiU. Då hette företaget Intuitive Aerial och produkten var en flygande kamera. Porträttbild av Viktor Uvesten. Viktor Uvesten Foto Charlotte PerhammarNågra år senare visade det sig att den stora produkten blev företagets stabiliseringsutrustning för kameror, Newton, som används vid TV-inspelningar och inom filmindustrin världen över. Företaget fick ett nytt namn och fler anställda. Newton Nordic ingår i det Vinnova-finansierade kompetenscentrumet inom sensorinformatik och reglerteknik, LINK-SIC, som drivs vid LiU med professor Svante Gunnarsson som föreståndare.

Mårten Svanfeldt, teknisk chef på Newton Nordic och en av de ursprungliga ägarna, trodde nog, liksom Svante Gunnarsson, att det skulle gå förhållandevis enkelt att göra en matematisk modell av kamerariggen - ett perfekt sommarjobb för två duktiga civilingenjörsstudenter i slutet av sin utbildning.

– Vår uppgift var att bygga en systemmodell av kamerariggen. Mårten ville ha en matematisk modell av hur riggen rör sig. Kameror väger olika och har olika tyngdpunkt så det krävs att riggen ställs in ganska noga innan den används. Det momentet skulle vi hjälpa till att automatisera, berättar Viktor Uvesten.

– Våra handledare trodde att det skulle fungera genom att börja med enkla förhållanden och sedan lägga på parametrar så att modellen blev mer komplicerad allt eftersom. Men den stora noggrannhet som krävdes gjorde automatiseringen svår. Det var inte så enkelt, visade det sig, säger Henrik Lindgren.

Porträttbild av Henrik Lindgren.Henrik Lindgren Foto Charlotte PerhammarTill sin hjälp hade de också en testrigg där de kunde testa sina modeller.

– Vi har nog gjort hundra mätningar, iterationer, och det är klart att det är lite segt när det inte fungerar, medger han.

– Men vi fick en jättebra kunskap om hur systemet fungerar. Sommarjobbet varade sex veckor, men för att lösa detta hade vi nog behövt sex månader, säger Viktor Uvesten med ett skratt.

Båda är ändå supernöjda med sitt sommarjobb liksom med kontakterna med handledarna Mårten Svanfeldt och Svante Gunnarsson.

– Vi fick jättebra hjälp av både Mårten och Svante, de har båda en bred kunskap och vi kunde fråga dem om allting och få bra svar, intygar de.

– Det var ett väldigt roligt sommarjobb, det är kul att få testa sina kunskaper i praktiken där det inte finns något facit. Att få jobba mot ett företag var också kul, jag har verkligen blivit taggad på att börja jobba och inser att jag har valt helt rätt utbildning. Det var roligt att gå upp på morgonen och cykla iväg till jobbet, säger Viktor Uvesten och Henrik Lindgren nickar instämmande.

– Och Mårten släpper nog inte de här idéerna, det blir nog fler sommarjobb eller examensarbeten.

Någon som Mårten Svanfeldt också bekräftar:

– Vi går vidare med detta i form av examensarbeten. Det visade sig vara lite mera komplicerat tekniskt än vi först trodde och det finns flera intressanta delar att titta på, säger han.

Henrik Lindgren och Viktor Uvesten läser nu sista året till civilingenjör maskinteknik, med en master i mekatronik, och snart är det dags för dem att söka examensarbete.

Relaterat innehåll

LINK-SIC är ett Vinnova-finansierat kompetenscenter

LINK-SIC - Linköping Center for Sensor Informatics and Control

LINK-SIC (Linköping Center for Sensor Informatics and Control) är ett VINNOVA-finansierat kompetenscentrum för industriinriktad forskning inom sensorinformatik och reglerteknik.

Nyheter om LINK-SIC

Tre personer pratar utomhus.

”Viktigt att komma ut och prata om sin forskning”

Hur får man ut all spännande och viktig forskning till allmänheten? Under vetenskapsfestivalen Forskarfredag storsatsade LiU och testade flera nya varianter av möten och publika arrangemang.

Bild på en surfplatta som visar en karta över en inomhusmiljö på Linköpings universitet.

Miljardbolag köper upp avknoppningsföretaget

Det började som ett hobbyprojekt vid sidan om forskning och arbete vid Linköpings universitet. Nu säljer de sex grundarna till företaget Senion sitt bolag den amerikanska telekomjätten Verizon.

En robot med två armar i förgrunden men en person i fokus.

De programmerar framtidens kollega

Vad innebär det att jobba som ingenjör? Det får förstaårsstudenterna på Yi-programmet ta reda på genom ett första tekniskt utvecklingsprojekt – att programmera den samarbetande roboten Yumi från ABB.