– Artikeln är fortfarande en av mina mest citerade, säger Lars Eriksson, professor i fordonssystem, som bjöd kollegerna på tårta när antalet nedladdningar översteg 3000.
LiU Diesel
Den virtuella motorn med namnet LiU Diesel, är en matematisk beskrivning och en simuleringsmodell av en av Scanias befintliga dieselmotorer för tunga fordon.– Det är en motor som är extra svår att optimera och reglera, en reglerteknikers verkliga dröm att arbeta med. Den här typen av motor ändrar beteende beroende på arbetspunkt, vilket gör att den blir svår att reglera för att få låga emissioner och låg bränsleförbrukning. I modellen har vi lyckats fånga fysiken som ger motoregenskaperna på ett kompakt sätt, säger Lars Eriksson.
Forskarna vid Fordonsystem använder modellen som en komponent i simuleringar av större system och troligtvis gäller samma sak för de 3000 forskare runt om i världen som laddat ner modellen.
Svårreglerad
Scania tvekade inte länge när forskarna ville lägga ut modellen av motorn på nätet.
– Vi fick ja till att publicera modellen fritt när de insåg nyttan med att ha fler forskare som jobbar på problem som är relevanta för dem, säger Lars Eriksson.
För ett par veckor sedan besökte Lars Eriksson tekniska universitetet i Eindhoven där såväl modellen som LiU forskarnas lärobok används i undervisningen.
– Vi har även blivit inbjudna att delta i EU projekt, och deltar nu i ett Horizon 2020-projekt om rena sjötransporter, tack vara vår kompetens kring dieselmotorer, säger han.
Här finns modellen LiU Diesel
Artikeln från 2011:
Modelling diesel engines with a variable-geometry turbocharger and exhaust gas recirculation by optimization of model parameters for capturing non-linear system dynamics
J Wahlström, L Eriksson, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers: Journal of Automobile Engineering, First Published May 13, 2011
http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0954407011398177