10 februari 2025

Föreställ dig en stad där allt du behöver – arbete, affärer, sjukvård, parker – finns inom en kvarts promenad eller cykeltur. Det är visionen för 15-minutersstaden (15 mC). I det nya forskningsprojekt ”Policy Effect Navigator: A Map-based Tool for Effective and Equitable 15mC Policy Synthesis” (PERSEUS) utvecklas ett digitalt verktyg för att hjälpa till att det bli verklighet.

Vallastaden
Projektet är planerat att pågå till december 2027. Fotograf: Thor Balkhed

Istället för att använda komplexa och tidskrävande traditionella trafikmodeller utvecklar PERSEUS-teamet ett snabbt, responsivt och visuellt kartverktyg för stadsplanerare. Verktyget kommer att använda lättillgänglig data, automatiserad analys och förenklade trafikmodeller för att skapa interaktiva kartor. Verktyget ska kunna visualisera effekten av olika beslut för att uppnå 15mC-målen,

– Vi analyserar inte bara befintliga resmönster, utan skapar också ett verktyg som kan simulera effekterna av olika policyförändringar, säger Yang Liu, biträdande professor vid avdelningen Industriell miljöteknik, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI).

– Vad händer till exempel om vi lägger till cykelbanor, skapar en ny park eller begränsar framkomlighet med bil i ett visst område? Verktyget kommer att visa hur dessa förändringar påverkar tillgänglighet, miljön, den lokala ekonomin och social jämlikhet i olika demografiska grupper."

Verktyget kommer kunna ge beslutsfattare och planerare möjlighet att utforska olika scenarier, visualisera potentiella resultat och förstå de avvägningar som är involverade. Det kommer också att fungera som en plattform för allmänheten, så att medborgare kan förstå och bidra till planeringen.

Yang Liu bredvid stora fönster.
Yang Liu, biträdande professor vid avdelningen Industriell miljöteknik, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI).
Det EU-finansierade projektet samlar forskare från Grekland, Tyskland, Sverige och Österrike. Linköpings universitet leder det svenska konsortiet med Järfälla kommun, Linköpings kommun, Trafikverket, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Tengbom som samarbetspartners. Det svenska konsortiet som leds av Yang Liu, biträdande professor, spelar en viktig roll i utvecklingen av projektets datadrivna beslutsstödsystem. Flera forskare vid IEI och Institutionen för Tema (TEMA) ingår i LiU-teamet. LiU får 3 630 057 kronor i bidrag från Energimyndigheten för att kunna bedriva forskningen. Projektet är planerat att pågå i 3 år, till december 2027.

Senaste nytt från LiU

Hedersdoktorer hyllade LiU: "Vilken kraft och energi"

Talmannen Andreas Norlén och professor Angela Woods hyllade samarbetet med Linköpings universitet när de promoverades till hedersdoktorer vid den Filosofiska fakulteten.

Kunglig pall

Ingen tron men väl en kunglig pall

Det här är historien om kampen mellan estetik och funktion och hur Linköpings universitet skapade en kunglig jaktpall. En pall som överlämnades som gåva till Hans Majestät Konungen i samband med LiU:s 50-årsfirande.

Jan-Ingvar Jönsson och Kristina Edlund på scenen

Hela Östergötland gratulerar LiU på 50-årsdagen

När LiU fyller 50 år går kommunerna och regionen samman och gratulerar med en krona per invånare. Pengarna ska användas till utvalda forskningsprojekt för ett bättre samhälle.