10 februari 2025

Föreställ dig en stad där allt du behöver – arbete, affärer, sjukvård, parker – finns inom en kvarts promenad eller cykeltur. Det är visionen för 15-minutersstaden (15 mC). I det nya forskningsprojekt ”Policy Effect Navigator: A Map-based Tool for Effective and Equitable 15mC Policy Synthesis” (PERSEUS) utvecklas ett digitalt verktyg för att hjälpa till att det bli verklighet.

Vallastaden
Projektet är planerat att pågå till december 2027. Fotograf: Thor Balkhed

Istället för att använda komplexa och tidskrävande traditionella trafikmodeller utvecklar PERSEUS-teamet ett snabbt, responsivt och visuellt kartverktyg för stadsplanerare. Verktyget kommer att använda lättillgänglig data, automatiserad analys och förenklade trafikmodeller för att skapa interaktiva kartor. Verktyget ska kunna visualisera effekten av olika beslut för att uppnå 15mC-målen,

– Vi analyserar inte bara befintliga resmönster, utan skapar också ett verktyg som kan simulera effekterna av olika policyförändringar, säger Yang Liu, biträdande professor vid avdelningen Industriell miljöteknik, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI).

– Vad händer till exempel om vi lägger till cykelbanor, skapar en ny park eller begränsar framkomlighet med bil i ett visst område? Verktyget kommer att visa hur dessa förändringar påverkar tillgänglighet, miljön, den lokala ekonomin och social jämlikhet i olika demografiska grupper."

Verktyget kommer kunna ge beslutsfattare och planerare möjlighet att utforska olika scenarier, visualisera potentiella resultat och förstå de avvägningar som är involverade. Det kommer också att fungera som en plattform för allmänheten, så att medborgare kan förstå och bidra till planeringen.

Yang Liu bredvid stora fönster.
Yang Liu, biträdande professor vid avdelningen Industriell miljöteknik, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI).
Det EU-finansierade projektet samlar forskare från Grekland, Tyskland, Sverige och Österrike. Linköpings universitet leder det svenska konsortiet med Järfälla kommun, Linköpings kommun, Trafikverket, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Tengbom som samarbetspartners. Det svenska konsortiet som leds av Yang Liu, biträdande professor, spelar en viktig roll i utvecklingen av projektets datadrivna beslutsstödsystem. Besma Glaa och Ou Tang (IEI) samt Kristina Trygg (TEMA) utgör projektteamet. LiU får 3 630 057 kronor i bidrag från Energimyndigheten för att kunna bedriva forskningen. Projektet är planerat att pågå i 3 år, till december 2027.

Kontakta forskare i teamet

Senaste nytt från LiU

Per Persson framför Ångströmhuset.

Nationell infrastruktur för forskning säkrar finansiering

Den nationella forskningsinfrastrukturen för avancerad elektronmikroskopi, ARTEMI, säkrar finansiering från VR i ytterligare två år. Infrastrukturen är avgörande för avancerad forskning inom bland annat materialvetenskap, oorganisk kemi och fysik.

Drönare i luften.

Drönare avslöjar oväntat höga utsläpp från reningsverk

Växthusgasutsläppen från många svenska vattenreningsverk kan vara mer än dubbelt så stora mot vad man tidigare trott. Det visar en ny studie från LiU där forskarna använt drönare med specialtillverkade sensorer för att mäta utsläppen.

Forskning om toppolitiker och barnhälsa får bidrag

Arbetssituationen för toppolitiker och en analys av förlossningsvård. Det är två av sex forskningsprojekt vid LiU får pengar från statliga forskningsfinansiären Forte. Mest får ett projekt som ska undersöka hur barns mående kan mätas och stärkas.