03 december 2021

Ann Janssons och Karin Skills bidrag ”Uber for Public School Buses and Limits to Sharing?” nominerades till best poster vid den årliga internationella konferensen ICEGOV 2021 i Grekland.

Konferensen handlar om teori och praxis för elektronisk styrning som samordnas av FN: s verksamhetsenhet för området. Nomineringen grundades på originalitet och sitt tydliga budskap i linje med konferensen tema.

I postern presenteras forskning från projektet "Mot ett grönt digitalt folkhem", vilket finansieras av Kampradstiftelsen och som genomförs i bland annat Ydre kommun. Forskningen berör hur digitala delningsplattformar kan användas på innovativa sätt i kommunala verksamheter som skolskjuts, och vilka potentiella utmaningar som intressenter ställs inför vid införandet av denna typ av teknik.

Poster som beskriver styrkor, svagheter, möjligheter och risker med att använda delningstjänster som Uber för skolskjuts

Postern presenterar en SWOT-analys som gjorts med tjänstepersoner och politiker i Ydre kring styrkor, svagheter, möjligheter och risker med att använda delningstjänster som Uber för skolskjuts. Titeln anspelar på uppmaningen från miljörörelsen på 1970-talet om att begränsa tillväxten, i dessa tider när digitala plattformar presenteras som lösningar på hållbarhetsproblem och resursanvändning.

Kontakt

Läs mer om forskningen

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Forskning om tonårspojkar och sociala medier får bidrag

Vilka influencers följs av tonårspojkar och vad möts de av för budskap om psykisk ohälsa? Det ska undersökas i ett av de forskningsprojekt vid LiU som fått bidrag från Forte.

Flicka läser bok.

"Det är nördigt att läsa"

Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.

Kinga Barrafrem.

Ny forskning om hur sociala medier påverkar din privatekonomi

LiU-forskare leder ett nytt projekt för att undersöka hur vår identitet påverkar de ekonomiska beslut vi tar – särskilt när sociala medier spelar en allt större roll för finansiell information.