02 september 2024

Forskarskolan Forum Scientiums årliga studiebesök är ett evenemang utformat för att bredda forskarstuderandes akademiska och professionella nätverk. I år låg fokus på Bay Area, en region som Linköpings universitets internationaliseringskontor har erkänt som ett strategiskt område för samarbete.

Forum Scientiums medlemmar framför Golden Gate-bron.

Besökets främsta mål var att exponera doktorander för de många postdoktorala möjligheter som finns i detta område, känt för innovation - särskilt i Palo Alto, som dessutom delar en speciell relation med Linköping som vänort.

Tekniknav och akademisk maktfaktor

Bay Area är inte bara ett nav för teknologisk utveckling utan också en maktfaktor inom akademi, med Stanford University i dess kärna. Universitetet är hem för Wallenberg Center och erbjuder årligen det eftertraktade Stanford-Wallenberg-stipendiet för postdoktorer. Detta initiativ är en del av Forum Scientiums ansträngningar att inspirera sina forskarstuderande att sträva efter dessa prestigefyllda stipendier.

Resan gjordes möjlig genom generöst ekonomiskt stöd från tekniska fakulteten, Forum Scientiums största bidragsgivare, tillsammans med lika stora bidrag från medicinska fakulteten, Wallenberg Centre for Molecular Medicine (WCMM) och rektorskansliet. Internationaliseringskontoret underlättade en koppling till VINNOVAs Nordic Innovation House i Palo Alto, där en ceremoni och en paneldiskussion gav Forum Scientiums forskarstuderande insikter i erfarenheterna hos skandinaver som bor och arbetar i Palo Alto, inklusive att starta nya företag.

Delegationen åtföljdes av Forum Scientium-alumnen och Stanford-Wallenberg-stipendiaten, nu biträdande professorn, Onur Parlak, som hjälpte till att arrangera ett möte med

Forum Sceintiums medlemmar framför kyrkan i Stanford
Stanford-Wallenberg Center, vilket visade på de bestående kopplingar som LiU har främjat.

Välfyllda resedagar

Gruppens resplan inkluderade besök på välkända laboratorier och företag som UCSF, Berkeley, Stanford, Stanford-Wallenberg Center, VINNOVA Nordic Innovation House, Genentech och Navan Technologies. En mycket uppskattad upplevelse var besöket på Chief Forensic Office, där gruppen lärde sig om de lokala ansträngningarna för att hantera de betydande utmaningarna med drogmissbruk och hemlöshet i San Francisco. Resan inkluderade också ett besök till den ikoniska Golden Gate-bron, vilket lade till en kulturell dimension till upplevelsen.

Löfte om fortsatt samarbete

Förhoppningen är att detta besök kommer att leda till pågående interaktioner mellan Bay Area-enheterna och Forum Scientiums forskarstuderande, vilket potentiellt resulterar i utbyten eller ansökningar till postdoktorala utbyten efter examen. En öppen inbjudan har utsträckts till handledare och studenter från Bay Area att besöka Linköping för föreläsningar och laboratoriebesök, med förhoppningen att vårda dessa relationer under det kommande året. Forum Scientium ser fram emot fortsatta samarbeten och möjligheter som kan uppstå från denna berikande upplevelse.

Medlemmars berättelser