Hur kan kollektivtrafiken bli mer effektiv? Vad kan storskaliga mobilitetsdata säga om våra resvanor? Och hur skapar vi hållbara logistiksystem i en tid av elektrifiering och klimatutmaningar? Under december har tre forskare vid Linköpings universitet hållit sina docentföreläsningar och tagit ett viktigt steg i karriären. De är nu docenter inom transportområdet.
Carl Henrik Häll, Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), har föreläst om ”Planering för en bättre kollektivtrafik”. Han visade hur smarta planeringsbeslut och optimeringsmetoder kan bidra till ett mer effektivt och miljövänligt resande. Föreläsningen gav exempel på hur forskningen kan användas i beslutsstödsystem och vilka utmaningar som väntar framöver.
David Gundlegård, också vid ITN, höll sin föreläsning med titeln ”Large-scale mobility data for analysis, planning and management of transport systems”. Han berättade om hur enorma mängder mobilitetsdata från sensorer, fordon och digitala enheter kan ge nya insikter om hur vi reser. Genom att kombinera dessa data med metoder från maskininlärning och trafikmodellering kan framtidens transportsystem bli både robustare och mer hållbara.
Henrik Gillström, vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI), föreläste om ”Hållbara logistiksystem under omställning: Elektrifiering, konsolidering och ökad systemmognad”. Han lyfte fram hur elektrifiering och samarbete inom godstransporter kan skapa klimatneutrala logistiklösningar, men bara om hela systemet utvecklas och aktörer arbetar tillsammans.
Med tre nya docenter förstärks universitetets forskning inom transportområdet. Det är ett område som är avgörande för framtidens hållbara samhälle.