Foto Magnus Johansson
Grunden i vårt arbete är att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Linköpings universitet ska präglas av en inkluderande arbetsmiljö där alla medarbetare behandlas på ett respektfullt sätt och där det finns goda förutsättningar att verka och utvecklas.
HR-avdelningen är ett strategiskt och operativt stöd till verksamheten. Vi arbetar verksamhetsnära och tvärfunktionellt och driver, implementerar, utvecklar och följer upp LiU:s HR-strategier och processer.
HR-avdelningen är organiserad i fyra enheter:
- Förhandlingsenheten – arbetar med arbetsrättsliga frågor, avtal, lönebildning, med arbetsmiljö, hälsa och lika villkor.
- HR-enheten – arbetar med strategiskt och operativt stöd utifrån LiU:s samtliga HR processer, i huvudsak till Universitetsförvaltningen, men även till LiU:s övriga verksamheter.
- Kompetensförsörjningsenheten – arbetar med processen för kompetensförsörjning - attrahera, rekrytera, behålla och utveckla medarbetare. Enheten arbetar också med chefs- och ledarutvecklingsprogram och introduktion av nya medarbetare.
- Löneenheten – arbetar med processer för löneutbetalning, löneadministration, lönesupport, pensions- och försäkringsfrågor samt ger support på och förvaltar LiU:s HR-system.
Vi arbetar tillsammans med HR-partner i verksamheten och i nära samverkan med fackliga parter.
Är du nyfiken på att veta mer om vad vi gör? Välkommen att kontakta oss!