Niels Selling

Adjungerad universitetslektor

Jag är adjungerad universitetslektor vid Linköpings universitet, forskare vid Institutet för framtidsstudier och adjungerad universitetslektor vid IESEG School of Management.

Jag är en metodiskt bred forskare som arbetar i skärningspunkten mellan företagsekonomi, sociologi och statsvetenskap. Min forskning undersöker hur företag påverkar politik och samhälle, och hur politiska och samhälleliga faktorer i sin tur formar företagsbeteende. Mina forskningsintressen omfattar företagsansvar, företagsmakt och politiskt beteende.

I min forskning har jag medverkat i projektet Subterranean Politics: The World and Work of Policy Professionals, som undersöker den växande kategorin yrkesverksamma som är anställda för att påverka politik. Som huvudansvarig forskare i projektet Firms as Political Activists: The Scope and Nature of Corporate Political Responsibility har jag studerat hur företag tar ställning i moralpolitiska frågor och navigerar i ett alltmer polariserat politiskt landskap.

För närvarande fokuserar jag på de politiska och sociologiska aspekterna av ny teknik och artificiell intelligens.

Mer om mina publikationer på Google Scholar.

Tre nyligen publicerade arbeten

Selling, Niels, and Frank GA de Bakker. "When employees matter: How employee resource groups and workforce liberalism jointly spur firms to support Pro-LGBTQ legislation." Journal of Business Research 186 (2025): 115017.

Selling, Niels, and Pontus Strimling. "Liberal and anti-establishment: An exploration of the political ideologies of American tech workers." The Sociological Review 71.6 (2023): 1467-1497.

Selling, Niels. "Either with Us or Against Us: Business Power and Campaign Contributions in an Age of Hyper-Partisanship." Political Research Quarterly 76.4 (2023): 1764-1779.