21 oktober 2024

Linköpings stadsbibliotek bjuder in till höstens bokcirkel Läsning 3.0 på Goto 10, där teknikens inverkan på individ och samhälle utforskas genom litteraturen. Forskare från Linköpings universitet deltar aktivt i diskussionerna, och bidrar med expertkunskap om digitalisering, inkludering och demokrati.

Tre personer sitter och diskuterar en bok med titeln
Elin Wihlborg, professor i statsvetenskap vid Linköpings universitet, Annica Miri Höglund från Linköpings stadsbibliotek, och Kristina Alexanderson från Internetstiftelsen, samtalar om Samanta Schweblins roman Kentukis och teknikens inverkan på samhället och individen.

Bokcirkeln består av tre träffar där deltagarna läser och diskuterar romaner som speglar teknikens komplexa roll i våra liv. Träffarna leds av bibliotekspersonal och forskare, vilket skapar en bred och tankeväckande dialog om teknikens möjligheter och utmaningar.

Inbjudna forskare från Linköpings universitet

Vid den andra träffen den 17 oktober 2024 deltog Elin Wihlborg, professor i statsvetenskap vid Linköpings universitet, som expert i samtalet om Kentukis av Samanta Schweblin. Elin Wihlborg, som forskar om digital inkludering, diskuterade hur teknik och övervakning påverkar privatlivet och hur samhällsstrukturer kan omformas för att säkerställa att ingen lämnas utanför i den digitala omställningen.

Den 20 november 2024 är det dags för sista träffen i bokcirkeln, där Märket av Frida Isberg står på schemat. Helena Iacobaeus, doktorand inom statsvetenskap vid Linköpings universitet, deltar som inbjuden expert. Helena Iacobaeus forskar om demokrati och digital inkludering och driver den engelskspråkiga podden Aspects of Democracy, som syftar till att belysa hur teknik kan användas för att stärka demokratiska processer.

Böcker som speglar vår digitala samtid

Bokcirkeln inleddes med Klara och solen av Kazuo Ishiguro den 10 september, där deltagarna fick utforska hur artificiell intelligens och mänskliga relationer sammanflätas. Samanta Schweblins Kentukis som diskuterades i oktober, skildrar övervakningsteknologins genomträngande inverkan på våra liv. Frida Isbergs Märket, som avslutar bokcirkeln i november, undersöker frågor om identitet och samhällets osynliga förväntningar i en teknologisk värld.

Bokcirkeln, arrangerad av Biblioteksutveckling Region Östergötland, Götabiblioteken och Linköpings stadsbibliotek, erbjuder en möjlighet för deltagarna att fördjupa sig i teknikens roll och diskutera med forskare från Linköpings universitet. Genom litteraturen ges nya perspektiv på de utmaningar och möjligheter tekniken skapar för demokratin, samhället och individen.

Du kan se samtalet i efterhand via YouTube-kanal och ta del av diskussionerna om hur tekniken påverkar våra liv.

Läs mer om eventet här: https://www.goto10.se/event/bokcirkel2

Kontakta forskare

Fördjupa dig i forskning om digitalisering, offentlig förvaltning och demokrati