− Att doktorera är verkligen intressant hela tiden! Det är en bra blandning av teori och praktik, och dessutom något nytt att lära sig hela tiden. Vi diskuterar koncept, gör beräkningar och simuleringar, förbereder testbänkarna i labbet och utför även tester i labbet, berättar han.
Deltidsjobbet avgjorde
Thomas Heeger gick sin grundutbildning inom maskinteknik vid tekniska högskolan och universitetet RWTH Aachen i Tyskland. Han hade då inget särskilt intresse för hydraulik. Det väcktes av ett deltidsjobb för studenter hos en pumpleverantör till fordonsindustrin i staden.− Innan jag kom dit visste jag nog inte så mycket om pumpar eller hydraulik, mer än det som ingick i utbildningen. Men ju mer jag lärde mig på jobbet, desto mer nyfiken blev jag på pumpar. Och den framväxande trenden att integrera dem med elmotorer var särskilt intressant.
En av de största
Så ville han fördjupa sina kunskaper inom detta område.− Sverige har ju en stor hydraulikindustri. Jag insåg snabbt att vid Linköpings universitet finns en av de största forskningsverksamheterna. Och när de utannonserade ett doktorandprojekt som exakt motsvarade mina intressen sökte jag, säger han.
Nu har han hunnit att publicera flera studier på internationella konferenser och gjort sin licentiatexamen (cirka halva doktorandtiden). Som doktorand har man alltid en handledare, en erfaren forskare. Thomas Heeger är väldigt nöjd med sin handledare Liselott Ericson. Han trivs också med arbetsklimatet på avdelningen Fluida och mekatroniska system (FLUMES).
Man hjälper och− Man hjälper och stöttar varandra. Även om jag som doktorand arbetar med ett projekt som bara är mitt eget, så finns alltid någon att diskutera med. Det är väldigt värdefullt, säger han.
stöttar varandra
Varför är det viktigt att forska på elektrifiering inom hydraulik?
− Alla vill minska förbrukningen av fossila bränslen, och därför jobbar de stora tillverkarna på lösningar utan förbränningsmotorer. Men batterierna är skrymmande, tunga och dyra. Då blir det viktigt att utveckla system som använder energin så effektivt som möjligt.
Han tar fram ett exempel på möjligheterna med eldrift:
− Tänk att du lyfter något med en grävmaskin. Då behövs massor av energi. När du sedan sätter ner skopan, så kan du ta tillbaka den energin och ladda batteriet.
Vad gillar du med att forska om hydraulik?
− Branschen är verkligen intresserad av att ta del av vår forskning. Stora förändringar pågår just nu, så vi kan utforska många nya sätt att omforma hela systemet och komponenterna.
Utbyte med Volvo i Sydkorea
De flesta pumpar drivs av en förbränningsmotor, och nu måste de utvecklas för att passa elmotorn bättre. Detta leder till nya krav på effektivitet, hastighetsområde och buller. Dessutom måste samspelet mellan pumpen och motorn utforskas.Våren 2024 tillbringade han tre månader på Volvo Construction Equipment i Sydkorea.
− Vi har kört olika tester tillsammans och jag har visat lite digitala pumpsimuleringar som är utvecklade vid LiU. Däremellan har jag kunnat fortsätta med min egen forskning på plats i Sydkorea, säger Thomas Heeger.