03 april 2019

Den 2-4 april samlas framtidens talanger inom den svenska life science-sektorn på Marstrand. Under ett par dagar träffas fellows från Wallenberg centrum för molekylär medicin (WCMM) och Science for Life Laboratory (SciLifeLab) för att presentera sin forskning, nätverka och inspireras.

National Molecular Medicine Fellows Program 2019

Nya möjligheter för samarbete

Samarbetsnätverket National Molecular Medicine Fellows Program (NMMP) som startade 2017 sammanför framtida ledare inom life science och molekylär medicin i Sverige. Syftet med NMMP är att främja vetenskapliga interaktioner och samverkan mellan de mer än 100 gruppledarna som rekryterats till centren. Dessa gruppledare har utbildats vid flera av världens bästa universitet och laboratorier och utgör ett viktigt tillskott av spetskompetens och talang till den svenska life science-fältet

Varje år arrangerar NMMP ett event där alla fellows får presentera sin forskning och träffa andra aktörer som är involverade i arbetet. För LiU:s WCMM-fellows kommer det handla om att ha posters såväl som muntliga presentationer och de kommer även att diskutera nya initiativ i ledningsgrupperna. Foto Thor Balkhed

Mikael Sigvardsson, ordförande för WCMM vid Linköpings universitetet, är hoppfull inför årets evenemang.

- Jag hoppas att mötet kommer att resultera i att några av våra fellows finner nya möjligheter för samarbete. Vidare hoppas jag att vi skall finna vägar för att öka samverkan mellan enheterna än mer.

Förra årets möte gav mersmak

En av de fellows som deltog vid förra årets NMMP var Antonios Pantazis. Han ser det årliga eventet som ett utmärkt tillfälle för alla fellows att presentera sin forskning, få feedback och nätverka. Det var precis det som hände vid 2018 års event i Stockholm.Antonios Pantazis. Foto: Daniel Windre

- Då träffade jag Lucie Delemotte, biträdande lektor i biofysik vid KTH och SciLifeLab, och vi påbörjade ett samarbete. Vårt tvärvetenskapliga arbete har sedan dess presenterats på internationella konferenser, och vi har ett färdigt manuskript som behandlas, säger Antonios.

Det verkar som om att samarbetsnätverket NMMP minst sagt gett resultat. Samarbetet mellan SciLifeLab och WCMM syftar just till att stärka det svenska livsvetenskapsfältet genom att bygga broar mellan unga gruppledare i hela Sverige och med life science-sektorn i Sverige.

Årets NMMP-värd är WCMM-centret vid Göteborgs universitet och eventet äger rum på idylliska Marstrand.

- Jag ser verkligen fram emot att dela med mig av mitt arbete, träffa förra årets deltagare och skaffa nya bekantskaper, säger Antonios Pantazis.

Nobelpristagare närvarar och föreläser

Utöver presentationer från närvarande fellows kommer en välkänd keynote speaker att tala. Det är celebert besök i form av den norske forskaren och nobelpristagaren Edvard Moser. 2014 tilldelades han Nobelpriset i fysiologi eller medicin tillsammans med sin hustru May-Britt Moser "för deras upptäckter av celler som utgör ett positioneringssystem i hjärnan". De delade på priset med John O'Keefe.

NMMP är medfinansierat av ett bidrag på 9 miljoner kronor från Knut och Alice Wallenberg Foundation.

Besök hemsidan för NMMP.

Se förra årets event i bilder här.

Relaterat innehåll

Senaste WCMM-nyheterna

ung kvinna i rullstol.

Svår MS-sjukdom förutsägs med maskininlärning

En kombination av endast 11 proteiner kan förutsäga hur svår multipel skleros (MS) olika personer kommer att få många år framåt i tiden. Proteinerna skulle kunna användas till att individanpassa behandlingen efter hur svår sjukdomen förväntas bli.

Forskare diskuterar framför stor bildskärm som visar en bild av en hjärna.

Hjärnförändringar vid postcovid avslöjas med avancerad magnetkamerateknik

Forskare vid LiU har undersökt hjärnan hos 16 personer med långvariga symtom efter sjukvårdskrävande covid-19. Deras fynd kan bidra till insikter om de underliggande mekanismerna vid kvardröjande neurologiska problem efter covid-19.

Forskarna intill NMR-utrustningen.

Cancerforskning får 34 miljoner kronor från Cancerfonden

Forskningen vid LiU som får medel från Cancerfonden handlar bland annat om att förebygga cancer med digitala verktyg, öka överlevnaden och att ta reda på mer om de molekylära mekanismerna vid olika cancerformer.