30 september 2022

Under vetenskapsfestivalen ForskarFredag kan skolor få låna forskare till sina klassrum. Henrik Pedersen var en av åtta LiU-forskare som nappade och besökte allt från årskurs två i grundskolan till gymnasielever.
"Jag tycker att det är jätteviktigt att sprida glädjen för ämnet, öka förståelsen och visa hur vi behöver kemi i vårt samhälle", säger han.

En person föreläser för en skolklass.
"Det var jättekul och gensvaret var fantastiskt", säger LiU-professor Henrik Pedersen efter sitt besök på Bäckskolan i Linköping under ForskarFredag. Magnus Johansson
Under en vecka varje höst arrangeras ForskarFredag runtom i Sverige. Det är en del av vetenskapsfestivalen European Resarchers´Night med evenemang över hela Europa.
Festivalen vill skapa nyfikenhet och intresse för högre utbildning hos unga och visa på forskningens och forskarnas viktiga roll i vardagen. Ett inslag under veckan är ”Låna en forskare” där skolklasser får besök i klassrummen eller digitalt av forskare från många olika områden. Från Linköpings universitet var åtta olika forskare med och gjorde tillsammans över 30 olika skolbesök under veckan.En person står och pratar.Henrik Pedersen, professor på Institutionen för fysik, kemi och biologi, var med på Forskarfredag för första gången. Foto Magnus Johansson

Händer i luften

Professor Henrik Pedersen leder till vardags en forskargrupp och undervisar inom oorganisk kemi. Nu utmanade han sig själv och pratade kemi med allt från elever i årskurs två i grundskolan till gymnasielever. På Bäckskolan i stadsdelen Berga i Linköping står han med ett chip i handen.

– Kan ni gissa hur många strömbrytare det finns i ett sådant här chip som finns inuti en dator eller en mobiltelefon?

Händerna från de unga eleverna svärmar i luften inne i klassrummet.

– En miljon, gissar någon.

– Tio miljoner, kontrar en annan.

– Ett hundra biljarder…eller 8 140 stycken, säger den tredje.

Henrik Pedersen ler framme vid projektorn.

– Vilka bra gissningar! Det finns faktiskt fler strömbrytare i det här lilla chipet än det finns människor på jordklotet. Och då förstår ni att alla är väldigt, väldigt små.

45 minuter swishar snabbt förbi och efteråt gjorde han och läraren Cecilia Widuss Wennerholm en snabb utvärdering.

– Det var jättekul och gensvaret var ju fantastiskt. Tiden flög förbi och förhoppningsvis har de lärt sig något nytt. Mitt nästa besök blir hos en gymnasieklass, jag tror inte att det blir lika många händer i luften då. Men vi kan nog prata om kemi och min forskning på ett lite annat sätt, skrattar Henrik Pedersen.

Vidgade vyer

Cecilia Widuss Wennerholm är nöjd med besöket och hela initiativet. En lärare i grundskolan. Cecilia Widuss Wennerholm, lärare i årskurs två på Bäckskolan i Linköping, gillar möjligheten att få låna en forskare direkt till sitt klassrum. Foto Magnus Johansson

– Det är viktigt att eleverna får lite vidgade vyer, både genom att vi tar oss ut till andra ställen och att världen kommer hit till oss i Berga. Många av våra elever har ganska liten kunskap om vad som händer utanför stadsdelen och det är få vars föräldrar som har universitetsutbildning.

– Och det var spännande för eleverna att det inte var någon person med vit rock och med Einstein-frisyr som kom in. Henrik forskar om lite knepiga saker, men han pratade bra och tydligt med eleverna, säger hon.

Henrik Pedersen:

– Det är första gången jag är ute i skolor på det här sättet, men jag tycker att det är jätteviktigt och en stor del av mitt jobb att sprida glädjen och kunskapen för ämnet.

Inuti hjärnan

Men vad tyckte då eleverna? Nashaad Suuriye vrider lite på sig innan hon svarar.

– Jag skulle säga att jag lärt mig vad som finns inuti hjärnan i en mobiltelefon och en dator.

Abdirahman Hassan vet inte riktigt om han skulle vilja bli en forskare när han blir stor.

– Hm, jag vet inte. Kanske. Det är nog ganska svårt, men roligt också.

Fyra barn sitter och ger tummen upp.Nashaad Suuriye, Salam Ali Al Hamdan, Ronja Karlsson och Abdirahman Hassan på Bäckskolan ger tumme upp efter att ha fått besök av en forskare från LiU. Foto Magnus Johansson

Läs mer om ForskarFredag