– Sluta aldrig att vara nyfiken och visa intresse för omvärlden – då kommer andra att lyssna på dig. Det är lätt att bli deppig när man läser om utvecklingen i Sverige och världen i dag, men det som pågår i samhället är helt enkelt något vi som arbetar med journalistik och kommunikation behöver förhålla oss till och där vi kan bidra till en mer demokratisk riktning.
Råden kommer från Anna Lindberg, affärschef hos kommunikationsbyrån Intellecta. Hon har under många år arbetat som journalist, redaktör och VD för Öst media. Det var 2020 som hon ”klev över till andra sidan”, det vill säga från journalistiken till kommunikationsyrket.
– Jag har haft benen i båda världarna, och vill nu peppa er som intresserar er för yrken inom journalistik eller kommunikation. Det är viktigare än någonsin med pålitlig information, med trovärdiga avsändare. Både journalister och kommunikatörer bär ett stort ansvar.
En trovärdig avsändare utan dold agenda
Anna Lindberg Foto Maria Sandberg Hon menar att kommunikation och journalistik är två sidor av samma mynt. Men att journalistiken har sin grundlagsskyddade position och ska granska och genomlysa samhället och samhällets funktioner, något som är otroligt viktigt för demokratin. Kommunikation har en samhällsviktig bärande funktion som ser till att myndigheter, företag och organisationer kan nå ut till medborgarna.
Anna Lindberg refererar till ett antal olika förtroendeundersökningar, bland andra Edelman Trust Report 2023 och Medieakademiens Förtroendebarometer 2023. Hon menar att tillit inte bara handlar om förtroende mellan människor, utan även om förtroende för system och att det behövs robusta, transparenta och tydliga system i samhället och på arbetsplatser som folk kan lita på. Dessa system testas framförallt när det blir kris och något går fel.
– Informationsflöden finns överallt och vem som helst kan sprida information i dag. Skillnaden är att exempelvis influencers och politiker har en agenda som de driver, medan kommunikatörer och journalister har spelregler att följa, de ska agera trovärdigt och utan ett eget intresse.
Svenskarna har högst förtroende för information som kommer från vetenskapsmän eftersom forskningsresultat uppfattas som viktigt och pålitligt. I vissa förtroendemätningar ligger journalister och politiker i botten av förtroendeligan.
– Det här är en viktig signal. Journalister behöver ta vara på och vårda den makt som ingår i yrket. En anledning till att trovärdigheten är låg kan vara att det finns en osäkerhet om vilka avsändare som är oberoende eller opartiska. Publiken har ett stort flöde att ta ställning till. Det kan vara oklart vem som är pålitlig och vem som har en dold agenda.
Var äkta, nyfiken och kreativ
I dag kan det kan vara svårt för läsaren att skilja ”fake news” från fakta, därför trycker Anna på att trovärdighet är det allra viktigaste både för journalister och kommunikatörer, inte minst med tanke på AI:s intåg. Ett verktyg som vi kan likställa med den industriella revolutionen.
– AI kommer att förändra världen, det pågår redan. Kommunikatörer och journalister behöver vara äkta, nyfikna och vara på plats där det händer. AI kan hjälpa oss med monotona och tråkiga uppgifter, medan vi människor behöver vara kreativa och sociala. Så mitt sista råd till alla er som studerar just nu och blickar framåt mot yrkeslivet är: Var modiga, socialt nyfikna och var rädda om er kreativitet. Våga tänka originella och knasiga tankar.