15 februari 2024

Som enda lärosäte i Sverige examinerar LiU folkhögskollärare. Cecilia Lindholm har valt att utöka sin lärarexamen med en folkhögskollärarexamen genom uppdragsutbildningarna FUD. Hon brinner för folkhögskolans roll i Sverige och tror att möjligheten att ta examen är viktig för att stärka folkhögskolan som utbildningsform.

Said Abdul Al är en av studenterna som Cecilia Lindholm undervisar i Allmän kurs på Hyllie Park folkhögskola i Malmö. My Kronqvist

Vikten av en examen

– Min uppfattning är att folkhögskolan som utbildningsform blir viktigare och viktigare. Dagens samhälle är fullt av kriser och människor som behöver få en andra chans i livet, säger Cecilia Lindholm som arbetar som lärare på Hyllie Park folkhögskola i Malmö.
LiU är idag det enda lärosätet i Sverige med ett folkhögskollärarprogram och med rätten att examinera folkhögskollärare. Just möjligheten till att ta en examen som folkhögskollärare tror Cecilia Lindholm är viktig för att ta folkbildningens historia in i framtiden och för att utbildningsformen ska synas, höras och räknas.
– För mig är det viktigt att ha en examen inom det jag arbetar med, det stärker mig i min yrkesroll. Jag är väldigt stolt över att vara folkhögskollärare, säger Cecilia Lindholm. Sedan tidigare har hon en lärarexamen med inriktning mot fritidshem, men hon upptäckte ganska snart att det inte var det hon ville jobba med. I stället valde hon att lämna grundskolan för att arbeta med vuxnas lärande på folkhögskola. När hon och hennes kollegor fick frågan av deras chef om de ville delta i LiU:s utbildning Folkhögskolan som särskild utbildningsform och didaktisk verkstad (FUD) så tackade hon ja direkt.

En ryggsäck med kunskap

Cecilia Lindholm och flera andra folkhögskollärare från folkhögskolor i Skåne undervisades på plats av LiU:s lärare och forskare i vuxenpedagogik. Ett undervisningsupplägg som gjorde att deltagarna fick mötas över skolgränserna och dela erfarenheter, kunskaper och tankar tillsammans. För Cecilia Lindholm var kontakten med de andra lärarna värdefull, och ledde till ett utökat kontaktnät med lärare som hon kan be om råd i olika frågor. Hon upplever också att hon har lättare att se folkhögskolans roll i samhället efter kurserna.
 Cecilia Lindholm sitter på huk bredvid eleven Zewa Ali. Foto My Kronqvist – Min examen har gett mig en ryggsäck full med kunskap som jag kan använda för att ge människor den rätta bilden av vad en folkhögskola är. Det kanske kan hjälpa mig att tvätta bort bilden som vissa har av att folkhögskolan är flum, säger Cecilia Lindholm. Hon förklarar hur viktigt det är att förstå den historiska bakgrunden till folkbildningen och folkhögskolans roll för demokratin - från bondesamhället till dagens samhälle, för att förstå folkhögskolan som unik utbildningsform.

Folkhögskolan som utbildningsform

För Cecilia Lindholm blev det ännu tydligare under kursen att folkhögskolan ger människor en andra chans. Här kan människor som kanske tappat hoppet få chansen att bli sedda, hörda och få en bedömning av deras kunskap som visar på att de kan och är redo för nästa steg i deras liv, menar Cecilia Lindholm.

Hon tycker också att FUD-utbildningarna hjälper läraren att skifta fokus från att vara en ämneslärare till att i stället få en identitet som just folkhögskollärare. Till skillnad från många andra utbildningsformer så arbetar läraren på folkhögskola för personlig utveckling och kunskap på ett bredare sätt, inte bara med fokus i ett visst ämne.

– Jag älskar att se människor lyckas och jag tycker att folkhögskolan är den plats där jag tydligt kan se människor lyckas. Att arbeta på folkhögskola är mycket mer än bara ett jobb för mig, säger Cecilia Lindholm.

Cecilia Lindholm tillsammans med studenten Fatme Mohsin. Foto My Kronqvist

Uppdragsutbildningen FUD