06 oktober 2023

Hör det femte och sista avsnittet av Linköpings universitets podcast Fakultet. Den här gången om tuffa prioriteringar och svåra etiska val i vården och hur vi sedan pandemin faktiskt börjat våga uttala vilken patient som bör få IVA-platsen framför någon annan.

Köer och brist på resurser inom sjukvården gör att vissa patienter behöver prioriteras framför andra. Hör Fakultet om etiska avvägningar, svåra prioriteringar och hur vården – och samhället – klarar balansakten att välja och välja bort.

Hör Erik Gustavsson, lektor i tillämpad etik vid Linköpings universitet om vad det är som ska ha betydelse när vården behöver välja. Han är också verksam vid det nationella prioriteringscentrum som stöttar Sveriges regioner, kommuner och myndigheter i sitt prioriteringsarbete.

– Under och efter pandemin är det enklare att ta den här diskussionen. Vi kan inte göra allt för alla samtidigt – och då måste vi välja bort eller göra vissa saker senare, säger Erik Gustavsson i avsnittet.

Lyssna på avsnittet

Pod