Göra skillnad
Han är bland annat projektledare för Sommarveckan, där högstadieungdomar får känna på hur det är i universitetsvärlden, och under många år varit med som projektledare i frågetävlingen Teknikåttan.
– Det känns väldigt roligt att få uppskattning för ett kontinuerligt arbete. Jag vill få personer intresserade av hur naturen funkar, hur teknik fungerar och jag tror att det är någonstans i den åldern vi är som mest öppna för påverkan.
Peter Andersson lyfter fram ett möte på midsommarafton häromåret när en kille, som var kompis till en av sönerna där han firade och som precis hade slutat gymnasiet, kom fram till honom. Han hade varit med på Sommarveckan när han slutade sjuan. Peter Andersson, fysiklärare på IFM, får NSS skolsamverkanspris. Foto Marcus Nyenger
– Och nu har han börjat läsa på LiU. Han sa att Sommarveckan hade varit helt avgörande för vad han skulle pyssla med i framtiden. Och då kände jag wow! Om det blir några varje år som känner så, ja då har man verkligen gjort skillnad.
Slumpen kan avgöra
När, var eller hur ett intresse väcks kan komma helt slumpmässigt, tror Peter Andersson. Så var det för honom själv. Han kommer inte från någon akademisk bakgrund, men när hans syster kom med en populärvetenskaplig bok om kvantmekanik på gymnasiet hände något.
– När jag började läsa kände jag att ”kan världen verkligen fungera så här?”. Då bestämde mig för att jag ville lära mig mer och började läsa på universitetet i Uppsala.
Efter att ha läst både fysik och senare matematik valde Peter Andersson en helt annan bana. Musiken. Han började att spela in musik och kom till Norrköping där han byggde en inspelningsstudio. Men när han fick se att det skulle starta ett musikproducentprogram på LiU började han längta tillbaka till den akademiska världen.
– Det var väldigt roligt och efter examen började jag undervisa som lärare i musikproduktion, vilket jag gjorde fram till att programmet lades ner, säger Peter Andersson.
Tung kunskap
Han började arbeta åt Symfoniorkestern i Norrköping som tekniker, men tiden från universitet skulle visa sig bli kortvarig. Återigen spelade slumpen en stor roll.
– Jag städade hemma och hittade en flyttkartong med mina gamla fysik- och matteböcker. Jag funderade på om jag skulle slänga dem, men kände bokstavligen vilken tyngd det fanns i den här kunskapen och landade i att det kan man inte bara slänga bort.
– Så jag frågade om jag fick undervisa i matematik på ITN (institutionen för teknik och naturvetenskap). Det fick jag och var kvar där innan jag kom hit till IFM där jag undervisar i fysik och arbetar med all rolig och spännande skolsamverkan.
Skolsamverkanspriset består, utöver ett diplom, av anslagsmedel om 20 000 kronor för kompetensutveckling inom ramen för anställningen.