31 maj 2024

Anton Skott har läst filosofi och fysik vid LiU i snart sju år. Han tycker att det är spännande att se hur fysik och filosofi samspelar. Med sin dubbla examen i bagaget reser han nu till USA för att doktorera.

Anton Skott.
Karin Midner

– Jag sökte till Stanford eftersom de har ett väldigt bra program för doktorander i filosofi. Jag har tidigare träffat en professor därifrån och tror att programmet passar bra med de intressen jag har inom filosofi. Det är jättekul och lite svårt att förstå att jag ska dit, lite nervöst är det också. Men det ska bli intressant att bo där i några år.

Vad är det inom filosofin som fascinerar dig?

– Jag gillar filosofi eftersom det är ett brett ämne. Det rymmer både etik och mer teoretiska frågor, inom exempelvis kunskapsteori. Det går att koppla nästan alla ämnen till filosofin. Jag är speciellt intresserad av olika frågor som kan uppstå när fysiken möter filosofin. Det kan vara både allmänna frågor inom vetenskapsteori och mer specifika frågor kopplat till fysikens filosofi, som exempelvis tolkningar av kvantmekaniken.

På vilket sätt möts dina två ämnen, filosofi och fysik?

– Jag är intresserad av vetenskapsteori och filosofiska frågor kopplade till fysik. I filosofin finns det allmänna metodfrågorna, medan fysiken ger oss specifika teorier. Jag har valt att fokusera på kvantmekanik. Jag ställer mig frågor som vad är relationen mellan vetenskapliga teorier och verkligheten.

Vad har åren vid LiU betytt för dig, har du hunnit något mer än att plugga?

– Jag har varit här i snart 7 år så det är svårt att sammanfatta, men jag valde LiU eftersom jag ville läsa filosofi och till civilingenjör samtidigt och det kan man göra här. Den här tiden har betytt mycket, jag har träffat intressanta människor, lärt mig massor inom mina ämnen och mycket annat utöver det. När jag har haft tid så har jag gått på konserter i Linköping och i Norrköping. Dessutom tycker jag om att det finns lite skog i närheten av universitet, det har varit bra som återhämtning.

Har du något mål med dina studier, vad vill du bli?

– Jag har alltid tyckt om att lära mig nya saker och det gör jag fortfarande. Jag känner mig inte färdig utan vill fortsätta lära mig mer inom filosofi. Jag tror jag vill fortsätta att jobba med filosofi inom akademin efter mina fem år som doktorand vid Stanford, men det skulle även vara intressant att använda mig av det jag lärt mig inom fysik och filosofi utanför akademin.

Har du några råd till de som drömmer om att plugga vid ett världskänt universitet?

– Jag tror det viktigaste är att fokusera på de ämnen som man är intresserad av, i stället för att främst tänka på att man ska försöka ta sig in på en viss utbildning. Det blir roligare att plugga då och jag tror att man lär sig mer, vilket i sin tur leder till bra förutsättningar för att kunna läsa vidare. Man får ta lite i taget och fortsätta så länge man vill lära sig mer. Resan är målet.

Kort fakta

Namn: Anton Skott

Ålder: 25

Studiebakgrund: Naturvetenskapsprogrammet