07 oktober 2024

Godfried van Agthoven, barnläkare vid Skaraborgs sjukhus tillika doktorand på Barnafrid har uppmärksammats för sitt doktorandarbete om hälsoundersökningar av barn och unga som är placerade i samhällsvård. Den 3:e oktober mottog Van Agthoven diplom från H.M Drottning Silvia.

Godfried van Agthoven, H.M Drottningen
Fotograf: PMAGI/Michael Steinberg

I början av oktober genomförde Majblommans Riksförbund sin traditionella diplomceremoni på Kungliga slottet i Stockholm. H.M. Drottningen som är Majblommans högsta beskyddare, delade ut diplom till personer som gjort särskilda insatser för barnrättsorganisationen. Godfried van Agthoven, vars forskning finansieras till del av Majblomman, var på plats för att ta emot diplom. Drottningen tillsammans med barn som har varit engagerade med att sälja majblommor lyssnade på Godfried som talade om sitt forskningsprojekt Hälsoundersökningar av barn och unga i Sverige – ett beställar- och utförarperspektiv.

Kunskap om hälsoundersökningar brister

Internationell, likväl nationell forskning har visat att barn och ungdomar som är placerade i samhällsvård har större risk för sämre hälsa och att de inte ges möjlighet till den sjukvård de behöver och har rätt till.

- Tidigare forskning har visat att barn och unga i samhällsvård har specifika sjukvårdsbehov, men det saknas kunskap om hur hälsoundersökningar generellt genomförs och vilken kvalitet de håller. Denna studie förväntas ge viktig insikt i hur vården kan förbättras för att bättre möta behoven hos dessa barn och unga, säger Godfried van Agthoven.

I den första studien, har ett beställarperspektiv på hälsoundersökningar av barn placerade i samhällsvård varit i fokus. Socialsekreterarens upplevelser och perspektiv att initiera en hälsoundersökning har studerats och studien kommer att publiceras under 2024.

Kvalitétsgranskning av hälsoundersökningar i två regioner

En uppföljande studie inleddes 2024 och syftar till att granska kvaliteten på hälsoundersökningar inom hälso- och sjukvården i två regioner i Sverige. Studien kommer att jämföra kvaliteten mellan olika vårdgivare samt analysera skillnader baserat på kön och ålder. Journaler från barn och unga som genomgått hälsoundersökningar kommer att granskas och kvaliteten kommer att bedömas.

Uppmärksammad forskning banar väg för bättre hälsa hos barn och unga

Godfrieds forskning har även fått Rolf Zetterströms-stipendiet för årets forskningsprojekt som haft den högsta vetenskapliga kvaliteten som bäst följer Rolf Zetterströms intentioner.

Vår förhoppning är att forskningen kan bidra till att de upptäckta barriärerna tas bort så att socialsekreterare kan initiera många fler hälsoundersökningar och att de barn och unga som blir undersökta får en hög kvalitativ bedömning som kommer att leda till bättre vård och ökad hälsa för barnen, avslutar Godfried van Agthoven.