Projektet Access genomförs av Linköpings universitet tillsammans med Uppsala- och Örebro universitet för att stärka samverkan mellan universiteten och små och medelstora företag.

Projektet syftar till att stärka innovationskraften hos SME:s såväl som inom lärosätet genom ökad samverkan mellan forskning/utbildning och SME:s. Minst 350 SME:s ska stödjas att finna rätt kontakter med forskare och studenter, och över 150 ska ha ingått konkreta samarbeten.

En gemensam samverkansprocess att arbeta efter har tagits fram för att stärka relationen mellan forskning/utbildning och SME:s. Ett kompetensområde där utveckling anses kunna öka är social innovation där processer för innovationsutveckling ges särskilt fokus.

Bläddra i Access-magasinet här

Finansiering har erhållits från Europeiska regionala utvecklingsfonden för ett tre årigt projekt till och med 2018.

EU-projekt logotyp

Ladda ner Access-magasinet

Utveckling av samverkan i regionen

EU-projekt på LiU

The EU flag, blue background with yellow stars.

Europeiskt dokumentationscentrum

Linköpings universitetsbibliotek är sedan 1995 ett av EDC-biblioteken i Sverige och tillhandahåller EU-dokument samt hjälper studenter, forskare och andra att hitta EU-relaterad information.

Xfarm

XFarm Technologies

Tillsammans med de andra medgrundarna för xFarm Technologies utvecklade Matteo Vanotti en plattform som ska hjälp jordbrukaren och ev anställda att organisera arbetet på ett lätt och effektivt sätt.

Abstrakt AI-genererad bild med textrutor över elektronik och ansiktet av en robot

De tar fram en tillförlitlig ChatGPT för europeiska språk

Tillförlitlig, öppen och hållbar – så ska en ChatGPT för europeiska språk inklusive svenska bli. Projektet koordineras av Linköpings universitet och utförs i samarbete med organisationer från Tyskland, Island, Danmark, Norge och Nederländerna.