Nyheter om CSAN

Nyheter publicerade vid LiU

Forskare i labb.

Forskning inom medicin och hälsa får 67 miljoner från VR

Vetenskapsrådet, VR, har beslutat om bidrag inom flera utlysningar inom medicin och hälsa. Forskning vid LiU har beviljats 67 miljoner kronor. Forskningen handlar bland annat om digitala tvillingar, beroende och kronisk smärta.

Elisabeth Paul håller upp sitt diplom.

Elisabeth Paul får anslag för psykiatrisk forskning

Elisabeth Paul, doktorand vid Linköpings universitet, fick ett stipendium på 100 000 kronor under Mental Health Evening 2023, arrangerad av Fonden för Psykisk Hälsa. – Att bli uppmärksammad av en så viktig organisation är en stor ära, säger hon.

Rebecca Böhme.

Tre lovande LiU-forskare delar på 53 miljoner från ERC

Europeiska forskningsrådet har beviljat tre forskare vid LiU Starting grants som går till lovande forskare för att etablera en egen forskargrupp. Deras forskning handlar om cancerbehandling, materialutveckling och sorg.

Markus Heilig.

Miljonregn ger två nya excellenscenter på LiU

Linköpings universitet får sammanlagt nästan 57 miljoner kronor från Vetenskapsrådet för att bilda två nya excellenscenter för nyskapande forskning. Enligt Vetenskapsrådet sker det i mycket hård konkurrens.

illustration av en hjärna

Betydelsefull utdelning till Parkinsonforskning

Stiftelsen för Parkinsonforskning delade i år ut ett ovärderligt stöd om 3,1 miljoner till elva forskningsprojekt vid LiU, som alla syftar till att förbättra livet för personer som drabbats av Parkinson sjukdom eller andra neurologiska sjukdomar.

Försöksledare och försöksdeltagare med elektroder på tinningen.

Hjärnans cannabisliknande system skydd mot beroendesjukdom

Höga nivåer av kroppens egna cannabisliknande ämnen skyddar mot att utveckla beroendesjukdom hos personer som haft traumatiserande upplevelser som barn, enligt en studie från LiU.