Fotografi av Johannes Matschewsky

Johannes Matschewsky

Biträdande universitetslektor, Enhetschef

Mitt mål är att öka vår förståelse om hur industriella företag utvecklar, erbjuder och underhåller integrerade lösningar som består av produkter och tjänster som gynnar kunden, företaget och miljön.

Effektiva och framgångsrika produkt-tjänst-lösningar

Industriella företag blir allt mer service-orienterade. Jag vill hjälpa både akademiker och praktiker förstår fenomenet som kallas för ”servitization”, utmaningarna som det medför och viktiga nyckelfaktorer för att säkerställa att kombinerade lösningar som består av produkter och tjänster faktiskt är bättre för företag som erbjuder dem, kunderna som köper dem och miljön.

Mycket mer information kring min forskning och undervisning hittar du om du klickar på ”English” högst upp på den här sidan.
 

Publikationer

2024

Jelena Kurilova, Johannes Matschewsky, Erik Sundin (2024) Four Levels of Remanufacturing Maturity as a Circular Manufacturing Indicator: A Theoretical Framework and Practical Assessment Tool Resources, Conservation and Recycling, Vol. 211, Artikel 107899 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Abhijna Neramballi, Leonidas Milios, Tomohiko Sakao, Johannes Matschewsky (2024) Toward a policy landscape to support the product-as-a-service design process for a circular economy Journal of Industrial Ecology (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Marianna Lena Kambanou, Johannes Matschewsky, Annelie Carlson (2024) Business models and product designs that prolong the lifetime of construction workwear: Success, failure and environmental impacts Resources, Conservation and Recycling, Vol. 206, Artikel 107602 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2023

Marianna Lena Kambanou, Christian Ahl, Karin Gagnerud, Johannes Matschewsky, Herbert Jacobson, Annelie Carlson, Jeanette Engzell, Mattias Lindahl (2023) Circular workwear in construction and industry: Environmental, economic, legal, and provider and customer perspectives

2022

Tomohiko Sakao, Abhijna Neramballi, Johannes Matschewsky (2022) Avoid service design trap by guiding product/service system design with product-service dependency knowledge base Proceedings of the Design Society: DESIGN 2022, s. 1955-1964 (Konferensbidrag) Vidare till DOI

Forskning

Akademiska meriter

  • Teknologie Licentiat, Miljöteknik och Miljöledning, Linköpings universitet, 2016
  • Diplomingenieur (FH), Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden, Tyskland, 2012

Nyheter

Organisation