20 november 2020

I vår ges uppdragsutbildningen ”Lantbruksteknik och innovation” vid Linköpings universitet. Den har skapats i samarbete med Vreta Kluster inom ramen för Agtech 2030 och riktar sig till yrkesverksamma inom teknik, matproduktion och lantbruk. Kursen kommer även att fungera som en arena för kunskapsutbyte mellan dessa branscher.

En man och två kvinnor som står ute på ett fält.
Per Frankelius, Helene Oscarsson och Erica Byström ser fram emot att möta deltagarna i den nya uppdragsutbildningen Peter Jigerstrom

I takt med att teknikbolagen har fått ett ökat intresse för hur teknik kan användas inom lantbruk och matproduktion har ett kompetensbehov uppstått hos ingenjörer och andra som arbetar inom teknik. Även de som arbetar inom lantbruk har fått ett ökat intresse för hur olika tekniska lösningar kan förenkla deras behov.

- Det finns ett behov av nya tekniska lösningar inom lantbruk och matproduktion, men det saknas kunskap i de berörda branscherna. Vi tror att uppdragsutbildningen En självkörande traktor.Den ser ut som en vanlig traktor, men det är en så kallad robottraktor. Alltså en traktor som inte styrs av en förare. ”Lantbruksteknik och innovation” kan bli en viktig mötesplats för att utveckla det här samspelet, och ge goda möjligheter för att lära tillsammans med andra, säger Erica Byström projektledare vid LiU Uppdragsutbildning.

- Vi ser en poäng i att ingenjörerna som är med och utvecklar den avancerade tekniken får möta lantbrukarna som ska använda de högteknologiska maskinerna, fortsätter hon.

Att den här kursen är en uppdragsutbildning innebär att den är fortbildning för yrkesverksamma, alltså en möjlighet för arbetsgivare att kompetensutveckla sin personal.

Ett nödvändigt kunskapsutbyte för framtida lösningar

Kursen ges i samarbete med Vreta Kluster, där Helene Oscarsson är verksamhetsutvecklare.

- Om man vill applicera någon form av teknik i livsmedelskedjan behöver man veta hur det går till i praktiken. Det är en väldigt tuff miljö för en liten sensor att sitta i ett stall eller på en harv, säger Helene Oscarsson.

Idén till den här utbildningen skapades för många år sedan i huvudet på Per Frankelius, docent i företagsekonomi, forskare vid IEI och ansvarig för Agtech 2030, vid Linköpings En liten robot som används för att rensa ogräs på ett fält.Oz är en liten innovativ robot som rensar ogräs. universitet.

- Lantbruksföretagen har utmaningar och det finns teknik som de inte känner till. När de här två yrkesgrupperna möts hoppas vi att det kommer att skapas nya tankar och idéer som kan leda till nya produkter och innovationer som underlättar för lantbruksbranschen, säger Per Frankelius.

Lantbruket är på väg in i en ny teknisk era

Föreläsarna i uppdragsutbildningen har stor erfarenhet och expertis från såväl branschen som akademin.

- Jag har stora förhoppningar på den här kursen, jag har varit i lantbruksbranschen sedan i mitten av 1990-talet och har aldrig märkt av ett så stort intresse för matproduktion och lantbruk som nu. Samtidigt händer mycket på teknikfronten inom lantbruket. Artificiell intelligens tågar in, molntjänster utvecklas, djur blir digitalt uppkopplade och så vidare, säger Helene Oscarsson. Display i skördetröska som visar hur mycket skörd som finns på fältet.Inne i skördetröskan finns en skördemätare. På den visas hur mycket skörd per meter det finns på fältet.

- Många känner kanske inte till att lantbruket ligger före andra branscher inom den tekniska utvecklingen och att de är på väg in i en ny teknisk era. Dessutom har vi utmaningar i vår värld som inte kan mötas utan innovativ utveckling av just lantbruket. Det finns ett stort behov av ny smart teknik för att omvandla Europas matproduktion och därför är den här kursen extra viktig just nu, säger Per Frankelius.

Delta på plats eller på distans

Första omgången av uppdragsutbildningen ”Lantbruksteknik och innovation” startar i februari 2021. Tanken är att olika delmoment ska genomföras på Vreta Kluster och på Linköpings universitet i kombination med studiebesök på exempelvis lantbruk och teknikföretag – men det går även att delta helt eller delvis på distans. Det kommer att vara möjligt att genomföra kursen i någon form, oavsett hur läget ser ut med anledning av Covid19.

- Världen där ute väntar på nya lösningar och ny kompetens inom lantbruksteknik. Jag tror att deltagarna kommer att få nya kunskaper och idéer som de kommer att kunna tillämpa i sina egna verksamheter, eller använda för att hjälpa till att driva på utvecklingen i branschen som helhet säger Per Frankelius.

Anmäl ditt intresse för utbildningen

Relaterat innehåll