10 april 2024

SweCSS har precis introducerat sitt gästforskarprogrammet som är utformat för att främja samarbete mellan samhällsvetenskap och datavetenskap. Välkommen med din ansökan.

Höstbild med skylt E-huset och cyklist
Jonas Järmen

Gästforskarprogrammet gör det möjligt för excellenta professorer och unga forskare från hela världen att besöka SweCSS under kortare eller längre perioder (2-24 månader). Programmet ger gästforskaren tillgång till SweCSS:s forskningsinfrastruktur, inklusive en stor del av dess data och forskningsstöd.

Med finansiellt stöd från Vetenskapsrådet är programmet öppet för ansökningar från både unga forskare och seniora professorer världen över. Deltagarna kommer att ha tillgång till SweCSS:s forskningsinfrastruktur, inklusive dataresurser och supporttjänster, samt möjligheten att ansluta sig till dess akademiska gemenskap. Programmet är planerat att vara verksamt från 2024 till 2028, med löpande antagning av ansökningar.

Ansökningar, bestående av ett CV och en en-sida motivationsförklaring, kan riktas till Peter Hedström (peter.hedstrom@liu.se). För frågor, vänligen kontakta Maria Brandén (maria.branden@liu.se).

SweCSS gästforskarprogrammet syftar till att underlätta tvärvetenskaplig forskning och samarbete inom samhällsvetenskap och datavetenskap.

Lär känna SweCSS