10 april 2024

SweCSS har precis introducerat sitt gästforskarprogrammet som är utformat för att främja samarbete mellan samhällsvetenskap och datavetenskap. Välkommen med din ansökan.

Höstbild med skylt E-huset och cyklist
Fotograf: Jonas Järmen

Gästforskarprogrammet gör det möjligt för excellenta professorer och unga forskare från hela världen att besöka SweCSS under kortare eller längre perioder (2-24 månader). Programmet ger gästforskaren tillgång till SweCSS:s forskningsinfrastruktur, inklusive en stor del av dess data och forskningsstöd.

Med finansiellt stöd från Vetenskapsrådet är programmet öppet för ansökningar från både unga forskare och seniora professorer världen över. Deltagarna kommer att ha tillgång till SweCSS:s forskningsinfrastruktur, inklusive dataresurser och supporttjänster, samt möjligheten att ansluta sig till dess akademiska gemenskap. Programmet är planerat att vara verksamt från 2024 till 2028, med löpande antagning av ansökningar.

Ansökningar, bestående av ett CV och en en-sida motivationsförklaring, kan riktas till Peter Hedström (peter.hedstrom@liu.se). För frågor, vänligen kontakta Maria Brandén (maria.branden@liu.se).

SweCSS gästforskarprogrammet syftar till att underlätta tvärvetenskaplig forskning och samarbete inom samhällsvetenskap och datavetenskap. 

Kontakt

Lär känna SweCSS

Organisation

Senaste nytt från LiU

Två män i labbrockar med en dator i ett labb.

De förbättrar Nobelprisvinnande AI

AI-verktyget Alphafold har förbättrats så att det nu kan förutsäga formen på väldigt stora och komplexa proteinstrukturer. Forskarna vid Linköpings universitet har också lyckats integrera experimentella data i verktyget.

Forskning om tonårspojkar och sociala medier får bidrag

Vilka influencers följs av tonårspojkar och vad möts de av för budskap om psykisk ohälsa? Det ska undersökas i ett av de forskningsprojekt vid LiU som fått bidrag från Forte.

Flicka läser bok.

"Det är nördigt att läsa"

Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.