16 februari 2021

I snart ett år har LiU:s lärare och forskare arbetat på distans, helt eller delvis. Hur är läget i dag? Vilka erfarenheter har de dragit, vilka fördelar och nackdelar kan finnas? I den här serien får åtta LiU-medarbetare berätta om sin forskning respektive undervisning.

Johan Löfberg.
Det syns  inte på bilden men Johan har alltid en blå ISY-tröja på sina föreläsningar.

Johan Löfberg är universitetslektor och arbetar som lärare i reglerteknik. Han är studierektor för grundutbildningsområdet reglersystem och huvudstudierektor på ISY, Institutionen för systemteknik.

Hur tycker du att det är att undervisa digitalt?

- Bättre än jag trodde. Jag antog att det skulle vara tråkigt att sitta och stirra in i en skärm, men efter två minuter är jag så inne i föreläsningen att jag inte reflekterar över det. Det handlar mycket om vilken inställning man har. Visst kan det vara jobbigt, men det är också kul att göra nya saker och testa andra arbetssätt.

Vilka fördelar finns med digital undervisning?

- En stor fördel är ju att allt material kan finnas tillgängligt på nätet. Jag spelar alltid in mina föreläsningar och märker att studenterna ofta tittar flera gånger. Ibland spelar jag också in kortare filmer med extramaterial för ett visst moment.

Vilken är den största utmaningen med digital undervisning?

- Det jag saknar mest är ju kontakten med studenterna, frågorna och diskussionerna under rasterna till exempel. Även om det går att ställa frågor i chatten är det inte alls samma sak nu. Jag många studenter som jag aldrig träffat eller ens sett ansiktet på.

Hur kan studenter ta till sig den digitala undervisningen på bästa sätt?

- Ska jag vara krass tror jag att de har lättare för det än många av oss lärare, även om jag förstår om det kan bli tråkigt i längden. Ett tips är att försöka få struktur på sina studier och inte skjuta upp allt till några dagar innan tentan. Det är bra att följa föreläsningarna live, även om de också finns inspelade. Då kan man både ställa frågor och får ett schema för studierna.

Har du något tips till dina kollegor om distansundervisning?

- På ISY sade vi tidigt att vi skulle göra det bästa av situationen och acceptera att vi inte kunde vara proffs på det nya från dag ett. Sen tycker jag att man ska passa på att testa och göra nya saker. Distansläget ger faktiskt en frihet som man annars ofta inte har.

- Nu införde vi digitala tentor på tre dagar, vilket hade tagit år i vanliga fall. För en övning i värmereglering köpte vi upp alla termometrar på Ikeas köksavdelning, som studenterna fick använda hemma i sina egna kök. Det går inte riktigt att jämföra med en vanlig laboration, men med tanke på förutsättningarna blev det lyckat.

Läs fler artiklar i serien

Porträttbild på Dick Magnusson.

Undervisning på distans: Dick Magnusson

I snart ett år har LiU:s lärare och forskare arbetat på distans, helt eller delvis. Hur är läget? Vilka är deras erfarenheter, vilka fördelar och nackdelar finns? I den här serien intervjuar vi åtta medarbetare, två från varje fakultet.

Distansarbete.

Forskning på distans: Karin Rådholm

I snart ett år har LiU:s lärare och forskare arbetat på distans, helt eller delvis. Karin Rådholm har varit långtidssjukskriven i covid 19 och arbetar nu deltid. Hon tycker att det både finns för- och nackdelar med att arbeta på distans.

Klimatforskaren Eva Lövbrand fotograferad utanför Temahuset.

Forskning på distans: Eva Lövbrand

"Det digitala arbetssättet öppnar nya möjligheter, vi har lärt oss mycket om hur tekniken kan utnyttjas." Det säger Eva Lövbrand, biträdande professor vid Tema Miljöförändring, om att forska i distansläge. Men det finns klara nackdelar också.