Behovet av digitalteknik
Att Elmia Lantbruk är en stor händelse för lantbrukssverige, det gick inte att undgå. Med över 21 612 besökare och 330 utställare fylldes mässhallarna med en stor bredd av produkter där besökarna kunde möta allt från stora maskiner till spännande innovationsprojekt.Kunskapsnav för jordbrukets digitaliserings monter stod minst sagt ut med sin rosa färg, både i vepor, t-shirts och trycksaker under Elmia Lantbruk 2024. Med sin placering intill de tre andra kunskapsnaven så skapades en enhetlig känsla av kunskapsutbyte inom olika områden. På plats var även Jordbruksverket, som har gett Linköpings universitet möjligheten att ansvara för digitaliseringsnavet som blev ytterligare en pusselbit att förstå hur allt är uppbygt gällande naven.
Platsen och tillfället blev såklart en otrolig möjlighet för digitaliseringsnavet att nå ut och framför allt höra om de behov som finns ute hos lantbrukare själva, vad gäller digitalisering inom lantbruket. På plats i montern fanns representanter både från kansliet och de organisationer som ingår i expertnätverket. Besökarna kunde möta David Askenteg med kollega från Väderstad. På plats var även Per-Anders Algerbo från RISE, Sara Lundberg från Växa Sverige, Gustaf Stache från Ludvig & Co och Sofie Johansson från Gård & Djurhälsan.
SeedEye-system och digitala gårdar
En hel del digitalteknik av olika slag fanns med på plats, Väderstad hade med sig sin demo av SeedEye-system som revolutionerar sådden genom att eliminera vridprovskravet och erbjuda realtidsräkning av utsädet för exakt sådd. En drönare från RISE som kan läsa av ogräs på åkrarna, digitala gårdar som man kan följa i realtid, gjord av bland annat Victor Johansson, Växa Sverige med sin sensor VäxaControl som kan analysera djurens mående i realtit och indikera på värmestress. Det märktes att digitalteknik var något som lockade till sig besökare, i alla åldrar dessutom något som gav ett bevis på att det faktiskt behövs ett sådant nav.Under onsdagen var det dags för en presentation av kunskapsnav för jordbrukets digitalisering, plats på scen var verksamhetsledare Per Frankelius och Karolina Muhrman samt Ulrik Lovang från Lovang Lantbrukskonsult AB som också ingår i expertnätverket. Tillsammans berättade de om digitaliseringsnavets syfte, hur det är organiserat, vad det kommer innebära och såklart vikten av digitalisering inom jordbruk.
Innovationsarenan och Innovation Award
Nytt för i år var innovationsarenan som Agtech Sweden anordnade tillsammans med Elmia, ett utrymme som delades av 22 olika företag och deras innovativa produkter. Det råder inget tvivel om att även detta går hand i hand med kunskapsnavet för jordbrukets digitalisering.Genom området så arrangerades även guidade turer av Per Frankelius och Karolina Muhrman, organisationsledare för både Agtech Sweden och Digitaliseringsnavet, där bland annat en välbekant ansikte syntes. Under en hel timme fick de möjlighet att visa Landsbygdsministern Peter Kullgren alla de innovationer som bubblade i arenan, något som han visade stort intresse kring.Vidare under torsdagskvällen var det dags för galamiddag som arrangerades av Elmia för alla utställare. Här fick en stor skara gå upp på scenen och ta emot året Innovation Award, det delades ut fem guldvinnare, fyra silvervinnare och ett folkets pris.
Juryn som hade tagit fram dessa vinnare bestod av Charlotte Önnestedt, Åby Storgård, Per Frankelius, Linköpings Universitet, Mikael Gilbertsson, Rise, Helena Kättström, Växa Sverige AB, Rebecca Johansson, Land Lantbruk, Carolina Axelsson, mässansvarig Elmia Lantbruk.
Årets guldvinnare:
- DeLaval Sales AB med deras produkt DeLaval OceanBlu™ Spray OceanBlu™ Pro & OceanBlu™ Barrier
- Kverneland Group Sverige med Kverneland Pudama
- Rongers Agro o Industry Service AB med BinConnect – Siloövervakning
- Söderberg & Haak – Amazone Fertispot och Väderstad AB med Dynamisk spårmarkering.
Årets silvervinnare:
- Tama Scandinavia med deras produkt EZ- web
- Svenska John Deere – See & Spray
- Väderstad AB - Nya Elektroniska styrsystemet WSX för TEMPO
- Ystadmaskiner AB med GreenTec Spider Armklippare.
Vinnaren av folkets pris:
- Svenska John Deere med deras See & Spray.