10 oktober 2024

Färjebolaget Destination Gotland vill inte låsa sig vid ett enda bränsle i framtidens färjor. Deras planerade lösning blir en multibränslemotor som klarar biogas. Men de siktar mot vätgas.

Studiebesök om biogas på Gotlandsfärjan.
Studiebseök på kommandobryggan på färjan till Gotland. Universitetslektor Annika Björn, befälhavaren Anders Ottosson, projektledaren Chirster Bruzelius och BSRC-föreståndaren Mats Eklund diskuterar färjetrafik och framtida biogas-användning. Fotograf: Ulrik Svedin

− Vi har tagit fram en ny design av en katamaran i aluminium med jetmotorer. Vi kan köra dem på flytande bränsle, som HVO och på naturgas, biogas och inte minst vätgas, säger Christer Bruzelius, projektledare för utveckling av de nya fartygen i Horizonserien.

Ombord på färjan M/S Visby tar han och Johan Gråberg, miljö- och kvalitetsansvarig, emot en grupp från Biogas solutions research center (BSRC), ett nationellt kompetenscentrum inom biogas vid Linköpings universitet.

Gasdriven färja

Det blir en rundvisning på kommandobryggan och i färjans maskinrum där fyrtaktsmotorerna är i full gång och drivs med i huvudsak naturgas. Dieseldrift är också möjligt på den här färjan. Diesel används vid tändningen av gasmotorerna, men också vid brist på naturgas.

Studiebesök om biogas på Gotland.
Fotograf: Ulrik Svedin

− Efter Rysslands invasion av Ukraina kände vi av bristen på naturgas. Vi ville inte ha rysk gas, men fick inga garantier och körde på diesel under stora delar av 2022, förklarar Johan Gråberg.

EU-regler

Nya regler (Fuel EU Maritime) ställer högre krav på minskade utsläpp av både koldioxid, metan och kväveoxid. Utifrån basutsläpp med koldioxid-ekvivalenter per megajoule bränsle (energiinnehåll) ska man från 2025—2030 minska utsläppen med två procent.

− Sedan blir det minus sex procent och efter 2035 minus 15 procent och fram till 2050 är det 80 procents minskning. Regeringen har föreslagit att trafik till och från Gotland ska vara undantagen. Men vi har sagt att vi vill vara med på den här förändringen från start, säger Johan Gråberg.

Efterfrågan på
biogas är hög 

Nu förbereder sig bolaget på att det kommer att finnas många olika typer av bränslen i framtiden. Men de ser störst fördelar med vätgas, eller en blandning av vätgas och biogas. Framtidens moderna fartyg kommer att handla mycket om teknikutveckling, bränsletillgång och infrastruktur för bränslets väg till fartygen.

− Efterfrågan på biogas är hög. Många kommer att vara intresserade av fossilfri drift och produktion. Vi drar slutsatsen att biogasen kommer att vara aktuell de kommande decennierna. Men i takt med ökad efterfrågan kommer en bristsituation att uppstå. Vi behöver ett fartyg som kan köra på så många bränslen som möjligt, säger Christer Bruzelius.

Studiebesök om biogas på Gotland. Maskinrummet på färjan.
Studiebesök i maskinrummet på färjan. Fotograf: Ulrik Svedin

Hur långt fram har ni kommit i den här processen?
− Vi har tillsammans med ett varv i Australien tagit fram den konceptuella designen av en ny färja, en katamaran. Vi samarbetar med flera underleverantörer, bland annat Siemens Energy som tillverkar gasturbinerna till fartygen. Det finns inte så många varv i världen som kan bygga så stora katamaraner i aluminium och med den här typen av gasturbiner. Traditionella RoPax-fartyg med stål och kolvmotorer är en helt annan sak.

 

Under besöket lyfte BSRC-gruppen flera frågor, bland annat om behovet av elproduktion för att kunna tillverka den mängd vätgas som behövs till färjorna.

Gotlands årsförbrukning

− Det kommer att behövas cirka 1 TWh per år om alla tre fartyg i Gotlandstrafiken körs på vätgas. Det är ungefär Gotlands årsförbrukning, så det är stor andel. Därför är vi angelägna om att de vindkraftsparker som planeras i Östersjön blir av. Vi utesluter inte heller el från kärnkraft. Men vi tror att det snabbaste sättet att öka produktionen i dag är vind- och solkraft.

Samtidigt driver Destination Gotland ett antal olika projekt för att minska utsläppen, till exempel genom nya bottenfärger som minskar friktionen, effektivare körning på havet.

− Vi har minskat bränsleåtgången per nautisk mil med sex-sju procent under förra året, säger Johan Gråberg.

Vi är bara en del av systemet och
måste ta ett gemensamt ansvar 

De arbetar också med att minska matavfallet från båtarna, samtidigt som allt matavfall går till biogasutvinning. De har även engagemang på land. Bland annat ett samarbete med Gotlands krögare där man tar hand om frityrolja från restaurangerna på färjorna och i Visby. Frityroljan körs sedan till Brogas anläggning för utvinning av biogas.

Investerade

Ägarbolaget bakom Destination Gotland, som heter Gotlandsbolaget, är numera också delägare i den biogasproduktion som sker på ön genom att ha investerat i bolaget Energiskiftet där biogasproduktionen i Bro ingår.

− Vi förstår att vi bara är en del av systemet, och att vi måste ta ett gemensamt ansvar, säger Johan Gråberg.

Så kommer biogasen till nytta på Gotland

Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Kvinna står och tittar ut över havet.

Marietta Radomska har ett livligt intresse för döden

Marietta Radomska överraskar. Hon forskar kring död och sorg men är själv livlig och full av passion för det hon sysslar med. Just nu driver hon ett projekt som handlar om ekologisk sorg. Någonstans finns en förhoppning om att förändra världen.

Polisbil, avspärrat.

Ny forskning stärker kommuners krisberedskap

Sveriges kommuner står inför stora krisutmaningar. För att möta dessa krav startar nu ett forskningsprojekt som undersöker hur ledarskapet för att utveckla och organisera förmåga till kommunal krisberedskap kan stärkas.

Gymnasieelev i laboratorium.

Styrkeprovet i LiU-labbet: Knopen mot splitsen!

Vilket håller bäst under seglingen? En knop, eller en splits? Max Zetterström som går Seglargymnasiet i Motala fick chansen att ta reda på det i sitt gymnasiearbete – i LiU:s testlabb.