02 december 2021

Föreningen Östgöta Gille uppmärksammar varje år forskning som har anknytning till Östergötlands län, Linköpings stift och dess samhällsliv, näringsliv och kultur. Den 28 november hölls en ceremoni på Hilton Hotell i Stockholm och tre doktorander på LiU; Karin Nilsson (IBL), Sofie Lindeberg (IKOS) och Ahmed Kaharevic (IEI) tilldelades stipendier för sin forskning.

Två kvinnor och en man
Karin Nilsson, Sofie Lindeberg och Ahmed Kaharevic är mycket glada och hedrade över sina stipendier.
Föreningen Östgöta Gille är en förening med gamla anor, som grundades 28 november 1803. Ursprungligen var Gillet tänkt som ett nätverk för att stödja ungdomar som kom till Stockholm för utbildning och arbete. Den rollen är inte lika tydlig idag, men fortfarande ger Gillet stipendier för att uppmärksamma gymnasieelever, forskarstudenter och kulturarbetare.

Tre forskningsområden

Ahmeds forskning handlar om digital delaktighet i Skäggetorp (miljonprogramområde) och innefattar utanförskap och samhällsutmaningar.

Sofies forskning handlar om kulturarvsskapande processer kopplat till Tranås pälsbransch. Studien utgår från utställningar, objekt och dokument som finns bevarat vid Pälsmuséet i Tranås.

Karins forskning är en kartläggning av läsförmågan hos personer med intellektuell funktionsnedsättning. 136 ungdomar i hela Sverige har deltagit i undersökningen och många av skolarna är från Östergötland.

Stipendiet är 25 000 kronor per doktorand och på frågan hur det känns att bli uppmärksammade med stipendier blir svaret:

- Vi är såklart väldigt glada och hedrade för priserna. Det bekräftar verkligen att LiU bedriver intressant och värdefull forskning, som kommer samhället till nytta, säger Karin Nilsson; Institutionen för beteendevetenskap lärande, Sofie Lindeberg; Institutionen för kultur och samhälle och  Ahmed Kaharevic; Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling.

Läs mer om Östgöta Gille i Stockholm

Relaterat innehåll