Hoppa till textinnehållet - Hoppa till aktuell information och nytt på webbplatsen -  - 
CETIS - Centrum för tekniken i skolan - 
Startsida -   Anpassa - gör egna inställningarAnpassa -   Kontaktinformation - kortkommando Alt + 7Kontakt -   Översikt, webbkarta - kortkommando Alt + 3Webbkarta   - English - information about CETIS.English -   Sök på CETIS webbplats - kortkommando Alt + 4Sök  - 

CETIS nyhetsbrev

Ge tips till nyhetsbrevet!


Tekniken i skolan nr 4 2016

Tekniken i skolan nr 1, 2017
I årets första nyhetsbrev reser vi till Sydkorea och Indien. Där får vi ta del av undervisning, tävling och annan kultur. Claes Klasander skriver i ledaren att 2017 bör bli ett förändringens år, vi får också ta del av Toni Eklunds undervisning inom pneumatik och hydraulik. Dessutom får vi fundera över den smarta staden och Johnny Häger på Skolverket svarar på frågor om satsningen på kompetensutveckling inom teknikämnet. Boktips hittar du som vanligt på sista sidan. Trevlig läsning!

Teknik 200 timmar!

Tänk 200! Läs argumenten i foldern.

Regeringens förslag är 200 timmar för teknikämnet. Läs argumenten här:
Teknik 200!

CETIS - Centrum för tekniken i skolan

Mer information om konferensen Tekniken i skolan, TiS 2017 i Norrköping den 16-17 oktober - Klicka här.
Teknikkonferens 16-17 oktober i Norrköping

Planera in höstens teknikkonferens TiS 2017, 16-17 oktober i Louis De Geer Konsert & Kongress, Norrköping. Konferensen riktar sig till förskollärare och lärare i alla skolformer från årskurs 1 t.o.m. gymnasiet, och för andra med intresse för teknikundervisning. Boka in datumen i din kalender redan nu och håll utik efter mer information här på hemsidan. Anmälan öppnar i juni 2017. För mer information se: Rikskonferenser

Senaste nytt inom området
teknik och teknikundervisning

  • 2017-04-27
    Folkungaskolan är Årets Future City-skola
    Grattis Folkungaskolan, Linköping, Årets Future City-skola 2016/2017. Läs mer om alla vinnare i pressmeddelandet. Nu ser vi fram emot nästa tävling, då handlar det om vem som äger staden och som får bestämma om det som finns i en stad.
  • 2017-04-26
    Bygg din dröm - UR Skola
    Barn berättar om sina bästa uppfinningar och idéer. Varför är det för jobbigt att stå i rulltrappan när man är trött? Och varför finns det inga eldrivna dinosaurier som kan städa rummet åt en? 10 avsnitt med klurigheter hittar du via länken ovan.
  • 2017-04-20
    Rikskonferensen - TiS 2017
    Tack till alla som har skickat in bidrag för att medverka på TiS 2017. Nu har vi inte möjlighet att ta emot fler intresseanmälningar. Vi jobbar nu med att sätta ihop ett intressant program med bredd och djup. Läs mer via länken ovan.
  • 2017-04-20
    Tips om UR:s filmer
    UR.se hittar du filmer om bl.a. hållbarhet, klimatfrågor och globalisering. Här finns flera filmer för alla årskurser och du kan prata om teknikens roll i området hållbarhet. Hållbarhet gäller tre dimensioner, ekonomisk, social, miljömässig. Allt för att minska negativ påverkan på natur och människors hälsa.
  • 2017-04-07
    Alla gymnasieelever ska kunna läsa programmering - Skolverket
    Skolverkets förslag att alla elever ska kunna läsa programmering, oberoende av vilket gymnasieprogram de väljer, är ute på remiss. Förslaget innehåller ändringar i Skolverkets föreskrifter för gymnasial utbildning samt vidareutbildningen med ett fjärde tekniskt år när det gäller programmeringsämnen, ämnen i programfördjupningar, behörighetsregler m.m. Handlingarna hittar du på Skolverkets hemsida via länken ovan.
  • 2017-04-07
    Finn upp - pristagare utsedda
    Tio pristagare är utsedda av de 1 400 som tävlat i årets Finn upp. Pristagarna visar sina uppfinningar och tar emot priser på Nobelmuseet den 29 maj. Läs mer om Finn upp här: Finn upp
  • 2017-03-23
    Rikskonferensen TiS 2017, 16-17 oktober
    Ställ ut och medverka på rikskonferensen i teknik - TiS 2017 i Norrköping 16-17 oktober. Mer information och anmälan finns här:
  • 2017-03-10
    Digital komptens
    Nu har regeringen bestämt sig om "digital kompetens". Bra! En del i dessa initiativ påverkar teknikämnet. Men, kom ihåg, detta berör några formuleringar i ämnets centrala innehållet. De fem förmågorna består! Det finns en stor bredd i kursplanens syfte, förmågor och centralt innehåll. Kursplanens helhet är ett löfte till eleverna om en god undervisning de ska få möta! Det är oerhört angeläget att eleverna får förståelse för vad man kan göra med digital teknik, hur sensorer kan användas för att styra och kontrollera tekniska lösningar och system, hur det digitaliserade samhället förändras, vilka konsekvenser som kan uppstå etc. - mycket av detta finns redan angivet i kursplanen. Låt det därför inte enbart handla om att programmera och koda. Det är att reducera ett sådant viktigt innehåll. Planera för en bred teknikundervisning och använd både tid och resurser på ett klokt sätt! En sista sak: kom ihåg att skilja på IKT och teknikundervisning. Precis som i alla andra ämnen kan man i teknikundervisningen använda IKT. Men att träna på IKT är inte teknikundervisning. //Claes Klasander. Läs mer på Regeringens hemsida:
    Stärkt digital kompetens i läroplaner och kursplaner - Regeringens hemsida
  • 2017-02-20
    Följ CETIS på Instagram.
    CETIS finns nu på Instagram. Följ oss gärna!
  • 2017-02-20
    Teknik i skolan – en utmaning för samhället
    Via länken ovan kan du ladda ner Edvard Nordlanders och Jan Grenholms kapitel Teknik i skolan - en utmaning för samhället. I artikeln beskrivs hur teknikundervisningen i den svenska grundskolan ska gå tillväga utifrån kursplanetexten. Men besitter lärarna den kunskap som krävs för att genomföra kursplanens mål? I artikeln diskuteras även möjligheten, eller svårigheten, till framtida lärarförsörjning genom att ta exempel från lärarutbildningen vid Högskolan i Gävle.
  • 2017-02-13
    CETIS nyhetsbrev nr 1, februari 2017 - Tekniken i skolan
  • 2016-11-21
    Gå med i nätverket Lärande och Utbildning i Naturvetenskap och Teknik (LUNT)
    Lärande och Utbildning i Naturvetenskap och Teknik (LUNT) är ett nätverk för alla som är intresserade av undervisning inom naturvetenskap och teknik (NT) i skolan och ämnesdidaktisk forskning. De kommer bl.a. att jobba med webbinarier och det är kostnadsfritt att vara med - läs mer och anmäl dig via länken ovan.
  • 2016-11-14
    Dokumentationer - Regionala konferenser TiS 2016

    TiS 2016 är avslutad. Tack alla medverkande, deltagare och utställare. Nu finns alla dokumentationerna på plats för de fem konferensorterna Kalmar, Västerås, Luleå, Stockholm och Gävle.
  • 2016-10-24
    Programmera mera - UR
    Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. Det handlar om logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster och samband. Serien riktar sig till pedagoger för barn i nioårsåldern.
  • 2016-09-30
    Lärare fick lära om teknik i skolan - VLT
    CETIS regionala konferens på Expectrum i Västerås uppmärksammades av VLT.
  • 2016-06-07

    Undervisningsmaterilet Från ved till www - Ett annat liv i ett annat ljus.  Undervisningsmaterialet Från ved till www - Lyssna på musik hemma.
    Nytt undervisningsmaterial - Från ved till www
    Nu finns vårt undervisningsmaterial Från ved till www att hämta här från vår hemsida. Materialet är baserat på Jan Garnerts skrift Från ved till www - när framtiden blev elektrisk. Det är sammanställt för årskurs 7-9 och till att börja med har vi lagt ut två arbetsområden.

  • 2016-03-10
    Kartläggning nyanländas kunskaper i Teknik - Bedömningsportalen - Skolverket
    Nu finns stöd för att kartlägga nyanlända elevers kunskaper i teknikämnet. Det tredje steget i kartläggningen är ett stöd för ämneslärare i att planera undervisningen utifrån var eleven befinner sig ämnet. Läs mer via länken ovan - se fliken MATERIAL.

 

 -