Inom utbildningsvetenskap bedrivs forskning om utbildning och lärande i nära anslutning till grundutbildningen. Den behandlar lärande och undervisning bland barn, ungdomar och vuxna och berör samtliga skolformer från förskola till högskolestudier, men även pedagogiska verksamheter vid sidan av utbildningssystemet. Det förekommer såväl tvärvetenskaplig som disciplinär forskning.

Forskar- och doktorandporträtt

Möt några av doktoranderna och forskarna inom det utbildningsvetenskapliga området:

Kvinnlig forskare i korridor.

Hon är forskaren som vill vända blad på NO-lektionerna

I Norrköpings skolor och förskolor har skönlitteratur börjat genomsyra undervisningen i naturvetenskap och teknik. ”Läsning främjar intresset för ämnena men även inlärningen”, säger Alma Jahic Pettersson, forskaren bakom initiativet.

En person står och kisar.

Professorn som drivs av de svåra frågorna

En spännande doktorandtjänst tog Tünde Puskas till LiU. Drygt 20 år senare är hon kvar. I dag är hon professor och drivs av att utforska det som ingen annat tittat på – som hur integration, religion och död hanteras i den svenska förskolan.

En person sitter på sitt kontor.

Serieforskaren: "Det är det främsta sättet att gestalta en historia"

Fascinationen för serietidningar har levt med LiU-forskaren Robert Aman sedan femårsåldern. Nyligen fick han Svenska serieakademins Adamson-diplom där motiveringen höll fram hans bok ”När Fantomen blev svensk” som en blivande klassiker.

Praktiknära skolforskning

Nyheter

LiU i ledningen för utveckling av lärarutbildningar i Europa

LiU tar en ledande roll i arbetet med att utveckla Europas lärarutbildningar och pedagogisk innovation. Med fokus på internationellt samarbete och AI:s roll i utbildning stärker LiU sina insatser för framtidens lärarstudenter och undervisning.

En grupp unga tittar på en datorskärm

Blandad skolmiljö gynnar alla elever

Mer mångfald och mindre segregation i skolan kan höja ambitionerna för alla elever. En skola där barn med olika bakgrund går tillsammans kan också minska negativa effekter av socioekonomiska skillnader.

Elever och lärare i ett klassrum.

Enkla metoder gjorde lärare bättre på att undervisa

Alla lärares undervisning blev betydligt bättre efter att de fått besök av och återkoppling från experter på sina insatser under lektionen. Det visar en rapport från LiU som sammanställt observationer från 30 grundskolor.

Forskning och forskarutbildning vid LiU