Forskningsgruppen för medicinsk pedagogik

Simulering akutfall
Studenter övar ett akutfall på Clinicum Fotograf: Cissi Säfström

Forskargruppen inom medicinsk pedagogik vid LiU bedriver bred pedagogisk forskning inom olika hälso- och sjukvårdsrelaterade kontexter. Lärande inom både högskoleutbildning och klinisk verksamhet studeras.

Vi intresserar oss särskilt för forskning som berör medicinska fakultetens pedagogiska profil där problembaserat lärande och interprofessionellt lärande är två hörnstenar. Forskning om simulering är också framträdande i vårt arbete. Forskargruppen inom medicinsk pedagogik är en forskningsmiljö på institutionen för hälsa, medicin och vård (HMV).

Gruppen har även stark koppling till medicinska fakulteten och arbetar nära våra olika utbildningsprogram. Medicinsk pedagogik som ämne berör olika pedagogiska frågor inom högre utbildning, patienters och närståendes lärande, samt professionellas livslånga lärande.

Forskning

Forskarskola i medicinsk pedagogik

En ny forskarskola i Medicinsk pedagogik, finansierad av Vetenskapsrådet, startade hösten 2023.

Forskarskolan vänder sig till undervisande personal på hälso- och sjukvårdsutbildningar som leder till yrkeslegitimation.

Styrkeområdet för interprofessionellt lärande och samverkan

Interprofessionellt lärande är ett strategiskt utbildningsområde i samverkan mellan fakulteten och sydöstra sjukvårdsregionen.

Styrkeområdet leds av forskare inom medicinsk pedagogik och har i uppgift att stärka forskning och utbildning med fokus på interprofessionell samverkan.

Forskningsgrupp

Internationella samarbeten

Världskarta med markerade orter
Internationella samarbeten inom medicinsk pedagogik

Forskargruppen i medicinsk pedagogik har flera pågående internationella samarbeten med fokus på interprofessionellt lärande och problembaserat lärande.

  • UiT Norges Arktiske Universitet
  • University of Wollongong, Australia
  • University of Otago, New Zealand
  • Moi University, Kenya
  • UTS, Sidney, Australia
  • Curtin University, Australia

  • Avhandlingar

    Seminarium

    Forskargruppen i medicinsk pedagogik håller regelbundna seminarier dit alla med intresse för pedagogiska frågor inom ramen för hälso- och sjukvårdskontexten är välkomna.

    Seminarierna berör stora delar av det forskningsfält som vi rör oss inom och har ett varierat utbud. Vid seminarierna granskas och diskuteras manus, genomförs dataworkshops, diskuteras litteratur inom fältet, samt bearbetas forskningsidéer. Seminarierna ges på plats, med möjlighet till digital närvaro. Välkommen att ta kontakt vid frågor och intresse.

    Pedagogisk utveckling

    Vid Medicinska fakulteten pågår kontinuerlig utveckling av våra utbildningsprogram och pedagogiska tillvägagångssätt. 

    Utvecklingsarbetet sker såväl mitt i vardagen som genom särskilda satsningar. Forskargruppen inom medicinsk pedagogik engagerar sig i fakultetens utlysning av pedagogiska utvecklingsmedel som sakkunniga inom pedagogik.

    Relaterade nyheter

    Vinter på Campus US, Linköping.

    Ny forskarskola för lärare inom hälso- och sjukvårdsutbildningar

    Linköpings universitet startar en ny forskarskola, i samarbete med Karolinska institutet och Stockholms universitet, för lärare inom hälso- och sjukvårdsutbildningar. Forskarskolan har fått 21 miljoner kronor i medel av Vetenskapsrådet över tre år.

    Människor runt ett bord

    Över 42 miljoner till utbildningsvetenskaplig forskning

    Sex LiU-forskare får bidrag från Vetenskapsrådet. Projekten handlar om folkhögskolans programutbud, fiktion som redskap i läkarutbildningen, mobbning av unga HBTQI+, högläsning i förskolan och AI och sociala robotar i skolan.

    Lina Koppel.

    Forskarutbildning - inte bara för forskarna

    Är en högskoleexamen futtigt? En kandidat otillräcklig och en master för lite? För dem som vill utbilda sig mer finns forskarutbildning. ”Jag hade inte trott att det kunde vara så kul, men det var det. Hela tiden”, säger en doktorand.

    Relaterade sidor

    Organisation