27 maj 2020

Norrköpings fond för forskning och utveckling delar ut medel till fem forskningsprojekt vid Linköpings universitet. Projekten rör bland annat forskning om artificiell intelligens i matematikundervisningen, skolbesök på Visualiseringscenter och medieanvändning på ett äldreboende.

Kvarteret Kopparhammaren vid Motala ström i Norrköping.
De projekt som tilldelas medel från Norrköpings fond för forskning och utveckling ska bidra till Norrköpings utveckling. Thor Balkhed

För elfte gången delar Norrköpings fond för forskning och utveckling ut medel till forsknings- eller utvecklingsprojekt. Projekten ska ha en lokal koppling och bidra till Norrköpings utveckling, bland annat genom högre utbildningsnivå, utveckling av kommunens verksamheter och utveckling av Norrköpings arbetsmarknad och näringslivsklimat.

Samarbete med ett äldreboende

En vision för projektet är att utveckla och testa ett digitalt verktyg som ger äldre tillgång till medialt innehåll som de själva väljer: Från favoritmusiken och filmerna man såg som ung till bilder från fotoalbum. Verktyget ska kunna anpassas till den enskilda individen och efter hur de fysiska förmågorna förändras med åldern. På så sätt vill projektet öppna upp för en kulturell och medial vardag på äldreboendet, där de äldre kan sakna tillgång till den typ av kultur de konsumerat under sitt tidigare liv.

– Mycket av det man som äldre har tittat eller lyssnat på under sin livstid finns inte tillgängligt längre, det försvinner i flytten, man kanske inte får med sig sin skivspelare till äldreboendet och filmer man tittat på som ung går inte att spela på TV:n, säger Konstantin Economou, projektledare.

Projektet är tvärvetenskapligt och består av forskare från Linköpings universitet som samarbetar med RISE, Research Institutes of Sweden.

Från artificiell intelligens till skolval

Totalt fem LiU-projekt får medel från Norrköpings fond för forskning och utveckling. Sammanlagt delas 5,5 miljoner kronor ut.

• Framgångsfaktorer för skolbesök på Visualiseringscenter C? En modell för design och genomförande av science center-besök med förankring i skolans praktik. Summa: 1 500 000 kr. Huvudsökande Andreas Göransson, Linköpings universitet.
  • Artificiell intelligens i matematikundervisningen. Summa: 1 370 000 kr. Huvudsökande: Joakim Samuelsson, Linköpings universitet.
  • Skolval i en delad stad: En studie av obligatoriskt skolval, segregation och likvärdig utbildning i Norrköping. Summa: 1 050 000 kr. Huvudsökande: Magnus Dahlstedt, Linköpings universitet.
  • Organisering och styrning för balans mellan tillit och kontroll på en ny kundvalsmarknad för hemtjänst. Summa: 589 181 kr. Huvudsökande: Lena Högberg, Linköpings universitet
  • Tillgänglighet och hågkomst - Berättelser och innovativ medieanvändning på äldreboende. Summa: 1 000 000 kr. Huvudsökande: Konstantin Economou, Linköpings universitet.

Läs mer om projekten och Norrköpings fond för forskning och utveckling