26 juni 2024

Onkel Adams pris delas årligen ut som ett personligt pris till en väletablerad, välrespekterad och framgångsrik forskare med tydlig association till Medicinska fakulteten vid Linköpings universitet.

grå tecknad bild av onkel adam.
C.A.Wetterbergh  – Onkel Adam  vid 70 års ålder

Priset instiftades år 2020 genom en generös donation av Bengt Normann, ättling till Onkel Adam, i rakt nedstigande led. Han vill med sin donation, på närmare 11 miljoner till Jubileumsstiftelsen vid Linköpings universitet, främja medicinsk forskning och hedra minnet av Onkel Adam.

Vem kan bli nominerad?

En forskare som är verksam vid Medicinska fakulteten vid Linköpings universitet. Pristagaren ska beräknas ha minst 10–15 år kvar som aktiv forskare, dvs inte vara äldre än 55 år.

Vem kan nominera?

Vem som helst kan nominera kandidater. Hittills har främst inkomna nomineringar varit från anställda vid LiU.

Vem utser pristagaren?

En priskommitté granskar nomineringarna och styrelsen för Jubileumsstiftelsen utser slutgiltig pristagare efter förslag från priskommittén. Priskommittén består av sju professorer (5 interna, 2 externa) med dekanus vid Medicinska fakulteten som ordförande.

Nomineringsperiod

Nomineringen är vanligtvis öppen januari till februari och pristagaren utses under mars. Mer info och länk till nomineringsförfarandet delges i slutet av året.

När delas priset ut?

Onkel Adams pris delas ut under den Akademiska högtiden vid Linköpings universitet.

Onkel Adam (1804–1889)

Onkel Adam levde på 1800-talet och var en välkänd pseudonym för författaren, publicisten och den reformvänlige politikern Carl Anton Wetterbergh. Han var också regementsläkare vid första Livgrenadjärsregementet från 1848 till 1874 och en känd profil i Linköping. Carl Anton Wetterbergh gav i sina böcker gärna kängor åt det intellektuella etablissemanget, han värnade om barns och kvinnors rätt och han argumentera för en fri uppfostran. Carl Anton Wetterbergh gav också ut barntidningen ”Linnea”, vilken är föregångaren till dagens Kamratposten. När Onkel Adam efter ett långt liv begravdes 1889, fick alla skolelever i Linköping ledigt från skolorna för att hedra honom.

Mer om Bengt Normann

Bengt Normann kom till Linköping för 50 år sedan, som nylegitimerad läkare från Lund, och ingick i den första kullen doktorander som promoverades när Linköpings universitet hade sin första doktorspromotion 1973. Efter disputationen vid Mikrobiologen arbetade Bengt Normann som infektionsläkare, klinisk lärare och universitetslektor. De sista tjugo åren av sin karriär arbetade Bengt Normann som smittskyddsläkare tillsammans med bland annat Anders Tegnell som biträdande smittskyddsläkare. Parallellt fortsatte Bengt Normann att undervisa vid Medicinska fakulteten. Hela Bengts yrkesverksamma liv är helt knutet kring Medicinska fakulteten och sjukhuset. Fram till sin pension har han haft alla medicinare som studerat vid LiU som elever. Undervisningen har varit en väldigt viktig del i hans liv och enormt rolig, vilket också märkts med de utmärkelser han har fått från fakulteten.

Pristagare av Onkel Adams pris

Relaterat innehåll