13 oktober 2022

I år blir det dubbelt upp och två professorer får ta emot Onkel Adams pris för framstående forskning vid Medicinska fakulteten: Anders Fridberger och Maria Jenmalm. De forskar om hörseln respektive allergi hos barn.

Lena Jonasson.Lena Jonasson. Foto Anna Nilsen

– Det är väldigt roligt att vi kan dela ut till två pristagare i år. Syftet är att priset går till väletablerade forskare vid Medicinska fakulteten som samtidigt har många år kvar i karriären. Våra två pristagare i år har gjort viktiga medicinska upptäckter där man också ser tydliga och spännande kopplingar till klinisk applikation framöver, säger Lena Jonasson, Medicinska fakultetens dekan, som har lett priskommitténs nomineringsarbete.

Anders Fridberger är professor i neurovetenskap och forskar om hörseln. I motiveringen till priset framhålls att han ”bedriver världsledande forskning inom hörselfysiologi där syftet är att klargöra hur ljudvågor och små rörelser i hörselorganet kan omvandlas till elektriska signaler som sedan blir till hörselförnimmelser. Hans upptäckter hjälper oss att förstå hur hörselskador uppstår och i förlängningen hur de kan förhindras eller hur normal hörsel kan återställas.”Porträtt av Anders Fridberger.Anders Fridberger, professor i neurovetenskap vid Linköpings universitet. Foto Emma Busk Winquist

– Jag är en labbråtta som tycker att det roligaste är att vara i labbet och göra experiment. Jag hoppas förstås att resultaten ska få en praktisk användning och betyda något för dem som har hörselnedsättning. Men i första hand har jag helt enkelt kul på jobbet. Att få det här priset är superskoj och en stor överraskning, säger Anders Fridberger.

Maria Jenmalm är professor i experimentell allergologi.Porträtt av Maria Jenmalm på sitt kontor.Maria Jenmalm. Foto David Brohede

– Det känns oerhört viktigt att försöka hitta sätt att förebygga allergier i en tid när var tredje skolbarn har haft allergiska symtom. För mig är det också väldigt spännande att vi lär oss allt mer om det fascinerande samspelet mellan mikroorganismer som finns i vår miljö och våra kroppar, och hur de mikroorganismerna samverkar med immunförsvaret, säger Maria Jenmalm.

Prismotiveringen lyfter fram att hon ”bedriver innovativ och framstående forskning om varför allergi uppstår hos barn och hur detta kan förebyggas. Hennes upptäckter har visat på tarm- och munflorans betydelse för immunförsvarets mognad och risken att utveckla allergi. Dessa resultat tar hon nu vidare i kliniska preventionsstudier.”

– Att Onkel Adam själv var tidigt ute med att arbeta för barns och kvinnors rättigheter känns som en fin bit av priset. Det känns otroligt hedrande och väldigt överraskande att få den här fina utmärkelsen, säger Maria Jenmalm.

Onkel Adam var på sin tid en välkänd signatur för läkaren, författaren, publicisten och politikern Carl Anton Wetterbergh som levde i Linköping på 1800-talet. Priset instiftades genom en generös donation år 2020 av Onkel Adams ättling Bengt Normann till Jubileumsstiftelsen vid Linköpings universitet.

De båda pristagarna får en prissumma om 225 000 kronor var som går till dem som privatpersoner.

Mer om forskningen och priset