Under kursens gång får studenterna arbeta i grupper för att konstruera ett fordon från grunden. Projektet fungerar som en tävling med fyra moment: ett dragrace, en rallycrossbana, ett test av fordonets brottlast och slutligen en demontering på tid. Syftet är att studenterna ska lära sig produktutvecklingsmetoder, teknisk problemlösning och praktisk ingenjörskonst.
– Studenterna har jobbat otroligt intensivt med det här projektet. De har fått använda all den kunskap de samlat på sig under utbildningen, från beräkningar och design till praktisk tillverkning och testning, säger Fredric Malm, universitetsadjunkt på avdelningen Produktrealisering och kursansvarig.
Tekniska utmaningar och kreativa lösningar
– Det har varit en utmaning att få alla delar att samverka som vi tänkt. Ibland har fordonet svängt åt höger, ibland åt vänster, och ibland rakt fram – det har inte alltid varit lätt att förutse. Men det har också varit en lärorik process med många faktorer att ta hänsyn till, säger Frida Andersson som läser till högskoleingenjör i maskinteknik med inriktning konstruktion.
Tävlingsdag och nervpirrande finaler
När tävlingsdagen är här är spänningen på topp. I Agoran i A-huset ställs fordonen mot varandra i de olika momenten. Dragracet handlar om snabb acceleration, rallycrossbanan testar manövreringsförmåga, brottlastmomentet avgör hur kontrollerat fordonet går sönder vid belastning, och i den sista utmaningen ska studenterna snabbt kunna demontera sitt fordon.
– Det har varit stressigt, men också otroligt givande. Vi har lärt oss massor under processen. När vi först fick uppgiften kändes det förvirrande, och vi visste inte om vi skulle kunna lösa den. Men genom att arbeta tillsammans, testa oss fram och lösa problem längs vägen har vi verkligen utvecklats, reflekterar Wilma Andersson, Elin Wahlström, Sofia Lindblom och Lukas Cederlund, som har jobbat tillsammans i projektet.
Lärdomar inför framtiden
Efter veckor av arbete, tester och tävling drar studenterna viktiga slutsatser om ingenjörsyrket. De har lärt sig hur samarbete och problemlösning är avgörande för att lyckas i tekniska projekt.
– Jag är verkligen jätteglad! Det känns fantastiskt att vi nådde vårt mål och lyckades genomföra tävlingen. Den här kursen har verkligen fått oss att tänka som riktiga ingenjörer – vi har testat, stött på utmaningar, justerat och lärt oss enormt mycket på vägen, säger Frida Andersson.