Block för olika ändamål och innehåll finns

Utveckling av nya block

Fyra nya block kom ut hösten 2020 och i februari 2023 ytterligare ett. Läs mer nedan. Exempel på olika block och hur de kan användas finns längre ner på sidan.

Page block och olika varianter.

Vi driftsatte tre nya Page block hösten 2020. Det första blocket är Page block 33-33-33. I det kan du kombinera olika innehåll i de tre separata "kolumnerna". Blocket 33-33-33 möjliggör fler olika komponenter i blocket men det kräver också att man noga tänker efter vilket innehåll som fungerar bäst ihop utan att det blir rörigt. 

I blocket 50/50 kan du välja mellan fem olika komponenter - puffar till sidor, bild med text-komponenten, videokomponenten (exempel för den sistnämnda hittar du på sidan Videoinspiration), texteditor och pajdiagram. Blocket 50-50 passar bra när du har två jämbördiga sidor eller sammanhängande sidor att presentera.

Blocket 50-33 är en kombination av de två föregående blocken. Meningen med detta block är att det kan användas när man vill få ett innehåll att hålla ihop under samma rubrik och ämnesmässigt. Till exempel att puffa till fem sidor om AI, fem sidor inom ett och samma tema, fem programsidor inom ett område osv. Men det måste fungera med att man lyfter två av dessa lite extra genom att det är två 50-puffar som ligger överst.

Det senast blocket vi skapat heter Page block 60/33. Det innebär att du i vänstra delen som är ca 60% av sidan kan lägga in ett textblock. I den högra 33-%-iga delen kan man lägga till några olika varianter av komponenter t.ex. puff, video/bild med text, employee card/contact card (inkl. with title), dokument, kalenderhändelse, korta fakta, enskild publikation.

Återanvändbart block

Återanvändbara block (Global blocks) – denna typ av block används f.n. framför allt på sidor under Utbildning. De går också att använda t.ex. om man vill ha samma innehåll på flera medarbetarsidor, eller kanske på alla avdelningssidor under en institution osv. Läs mer i Guide för Sitecoreredaktörer om hur du kan använda respektive skapa ett global block.

Riktlinjer och guide

Längre ner på sidan finns lite kortfattat kring riktlinjerna och vad man bör tänka på. Mer komplett information och hur du skapar dessa block finns i Guide för Sitecoreredaktörer.

Page block 33-33-33

Kombinera olika innehåll i detta block med 3 separerade "kolumner"

Riktlinjer

I Page block 33-33-33 kan du lägga in olika komponenter i de tre "kolumnerna" d.v.s. de är helt fristående från varandra. Här gäller det att kombinera innehåll som hör ihop samtidigt som du kan välja olika typer av komponenter för att förstärka innehållet. Det är blockrubriken som knyter ihop innehållet.

  • Lägg till ett nytt 33-33-33-block under/över ett annat 33-33-33-block om du vill ha just den här visningen. Infoga inte fler komponenter i samma block.
  • Var mycket noga med hur du kombinerar innehållet så att det inte blir rörigt för besökaren.

För idéer se de fem exemplen nedan.

Att tänka på:

  • När du ska välja en sidpuff ska du använda dig av komponenten med röd stjärna - Teaser dynamic size.
  • Om du vill byta plats på innehållet i 33-33-33-fälten väljer du funktionen Move component och flyttar ena komponenten dit det står Move to here. Men sedan måste du aktivt välja att flytta den som redan ligger där till det lediga utrymmet. Komponenterna "rättar" inte till sig själva utan du måste alltså själv lägga dem rätt.

Exempel 1: Berätta om en ny avhandling och innehåll kopplat till den

Exempel 2 - Kombinera småpuff till avd, kontaktkort och adress

Exempel 3: Cyklar, campus, miljö och stölder 

Exempel 4: Det här händer på Tema M

Exempel 5 - Kort om IEI

OM IEI

Vi är en institution som uppmuntrar till förnyelse, utveckling och innovation.

IEI är LiU:s största institution med fler än 450 medarbetare, 21 avdelningar och en omsättning på cirka en halv miljard kronor.

Genom våra många samarbeten och kopplingar till företag och organisationer  bidrar vi till att studenterna har lättare att få jobb och att forskningen kan tillämpas i verkligheten.

Page block 50-50

Riktlinjer

  • I det här blocket kan du välja mellan fem olika komponenter - puffar till sidor, bild med text-komponenten, videokomponenten (exempel för den sistnämnda hittar du på sidan Videoinspiration), texteditor och pajdiagram.  
  • Blocket 50-50 passar bra när du har två jämbördiga sidor eller sammanhängande sidor att presentera. 
  • Detta block kan fungera som en slags fakta-komponent när man använder texteditor och pajdiagram ihop.

Att tänka på:

  • När du ska välja en sidpuff ska du använda dig av komponenten med röd stjärna - Teaser dynamic size.
  • Om du vill byta plats på innehållet i 50-50-fälten väljer du funktionen Move component och flyttar ena komponenten dit det står Move to here. Men sedan måste du aktivt välja att flytta den andra till det lediga utrymmet. Komponenterna "rättar" inte till sig själva utan du måste alltså själv lägga dem rätt.

2020 års alumner

Bild med text i Page block 50-50

Ett exempel på hur du kan använda blocket 50-50 med komponenten Bild med text.

Ett miljövänligt campus

Cyklar på campus
Teres Wramell

Ett cykelvänligt Campus

På Linköpings universitet arbetar vi tillsammans med kommunerna och hyresvärdarna för att få cykelvänliga campus och fungerande cykelvägar till och från våra campus.

Hitta på Campus.

Rengöring med ultrarent vatten.
Rengöring med ultrarent vatten i A-huset på Campus Valla. Magnus Johansson

Ultrarent vatten

Ultrarent vatten är vanligt vatten som renats på kalk, klor, mineraler, tungmetaller och andra föroreningar. Rengöringsprocessen förändrar vattnets egenskaper så det blir ”ett hungrigt vatten i obalans” som löser upp och absorberar smuts för att återställa sin egen balans.

Ultrarent vatten utvinns från vanligt kranvatten vilket för att transporter och förpackningar minskar. Likaså minskar också allergiproblem.

Kombinera text och pajdiagram i Page block 50-50

IEI - största institutionen på LiU

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

In faucibus varius massa, fermentum aliquam dui dapibus nec. Vestibulum tellus metus, consequat sed cursus mattis, pellentesque at elit. Duis dignissim a massa et lacinia. Cras nec nisl nunc. Mauris vel hendrerit risus, pretium finibus lacus. Morbi sed quam cursus, consectetur nisi a, aliquam nulla. Curabitur maximus imperdiet nunc lobortis gravida. Mauris quis purus sit amet arcu vestibulum interdum. Ut condimentum neque dolor, a dictum magna elementum eget. Quisque purus leo, volutpat a est a, placerat tristique nisi. Donec rhoncus sagittis ante, in pellentesque tellus cursus consequat. Integer consectetur mattis ex vestibulum rutrum. Vestibulum at vehicula turpis. Nulla congue volutpat tellus, sed tempus orci vehicula vitae.

Page block 50-33

Riktlinjer

  • Blocket 50-33 är en kombination av de två föregående blocken. Meningen med detta block är att det kan användas när man vill få ett innehåll att hålla ihop under samma rubrik och ämnesmässigt. Till exempel genom att puffa till fem sidor om AI, fem sidor inom ett och samma tema, fem programsidor inom ett område osv. Men det måste fungera med att man lyfter två av dessa lite extra genom att det är två 50-puffar som ligger överst.
  • Placeras valfritt på sidan. Använd storlek och position för att prioritera innehållet.
  • Används främst på start- och substartsidor (Entrance Page), Large page,  forskningsverksamhetssidor och organisationssidor.  Viktigast är att du knyter ihop innehållet i blocket.

Att tänka på

  • När du ska välja en sidpuff ska du använda dig av komponenten med röd stjärna - Teaser dynamic size.
  • Om du vill byta plats på ett par av puffarna t.ex. de två 50-50-puffarna gör du först som vanligt - att du väljer funktionen Move component och flyttar ena komponenten dit det står Move to here. Men sedan måste du aktivt välja att flytta den andra till det lediga utrymmet. Komponenterna "rättar" inte till sig själva utan du måste alltså själv lägga dem rätt.

Forskning kring digitalisering

Page block 50-33 - Visa alla program inom ett område

Visa upp våra fem program för att läsa till civilekonom.

Läs till civilekonom på LiU

Exempel på hur du kan använda Page block 66/33

Riktlinjer 

Det senast blocket vi skapat heter Page block 66/33. Det innebär att du i vänstra delen, som är två tredjedelar av sidan, kan lägga in ett textblock. I den högra tredjedelen kan du lägga till några olika varianter av komponenter t.ex. puff (ex 2 nedan), video/bild med text (ex 1 nedan), employee card/contact card (inkl. with title), dokument, kalenderhändelse, korta fakta samt enskild publikation.

Genom att skapa ett minireportage såsom exemplen visar nedan behöver du inte alltid använda dig av nyhetsmallen. Istället kan du få mer innehåll på en sida genom att skapa dem med detta block.

Exempel 1:  ”Att få system att fungera tillsammans intresserar mig”

Jesper Andersson har alltid varit intresserad av att plocka isär och sätta ihop tekniska prylar. Det får han göra på civilingenjörsprogrammet i elektronikdesign. Han uppskattar alla föreningar och aktiviteter som studenterna kan engagera sig i.

Varför valde du din utbildning?

Det är ett intresse som jag velat utveckla ända sedan jag var barn. Har alltid tyckt om att plocka isär och ihop tekniska prylar, särskilt radioapparater. Med en utbildning skulle jag få en ännu bättre förståelse för det hela.

Varför valde du Linköpings universitet?

Jag hade hört mycket bra om LiU och eftersom jag är från Östergötland så kändes LiU som ett enkelt val.

Vad vill du arbeta med i framtiden (och varför)?

Jag gillar automationssystem. Vet inte riktigt vilken sektor än, det ändrar sig från vecka till vecka. Men att få system att fungera tillsammans intresserar mig och det verkar roligt.

Vad är det bästa med ditt program?

Allt! Mycket det praktiska, att man får tillämpa det teoretiska även rent praktiskt.

Vad är det bästa med att plugga på LiU?

Alla föreningar man kan vara med i utöver att träffa sin klass. Det finns mycket att engagera sig i. Jag har både varit delaktig på LARM i Linköping och på studentfiket i Norrköping. Där har jag träffat personer från mitt program men även från andra utbildningar, det har varit roligt! Det finns aktiviteter på campus både i Linköping och Norrköping. Eftersom det är enkelt att åka mellan har jag kunnat delta på aktiviteter i båda städerna och det har varit jättekul

Jesper Andersson, student på civilingenjörsprogrammet i elektronikdesign
Jesper Andersson, student på civilingenjörsprogrammet i elektroindesign.

Fakta om Jesper (obs påhittat)

Född: 2021

Uppvuxen i: Motala

Började på LiU: Ht 2022

Bor i: studentkorridor i Ryd

Äter helst: mammas köttbullar

Lyssnar på: Podcast at LiU

Exempel 2 : "Därför doktorerar jag - läs intervjun med Tove Törnqvist"

Tove Törnqvist om att doktorera

Vilket ämne doktorerar du inom och vad handlar din forskning om?

- Jag doktorerar inom ämnet medicinsk pedagogik på Medfak. Mitt fokus är interprofessionellt lärande, det vill säga hur studenter från olika utbildningar lär sig att samverka med varandra över professionsgränser. Genom etnografiska observationsstudier studerar jag olika interprofessionella studentteam när de lär och arbetar tillsammans inom hälso- och sjukvård.

Varför doktorerar du?

- Främst för mitt pedagogiska intresse och möjligheten att vara med och bidra till kunskap om interprofessionell utbildning, men även för att utveckla min egen kunskap och förståelse både för ämnet och vetenskap rent generellt.

Hur är det att doktorera?

- Det är utvecklande, stimulerande och stundtals utmanande. Det skapar många möjligheter; nya kontakter och utbyten, tid att fördjupa sig och verkligen förstå studenters lärande.

Vad ska du göra efter examen?

- Det finns mycket som lockar. Jag hoppas kunna fortsätta jobba med både studentnära utbildning och forskning för att bidra till en högkvalitativ utbildning och att nya generationer av hälso- och sjukvårdspersonal har goda förutsättningar att samverka med varandra.

Exempel 3: Ny avhandling om visuell litteracitet i skolan

Ulrika Bodén på Institutionen för beteendevetenskap och lärande försvarar sin avhandling den 24 mars i Norrköping.

Med avhandlingen "Towards Visual Literacy in School: Interactions between Students and Interactive Visualizations in Social Science Classrooms" disputerar Ulrika Bodén.

Sammanfattning

I avhandlingen undersöks visuell litteracitet i grundskolan när interaktiva datavisualiseringar används. Studien genomförs tillsammans med lärare och elever i årskurs 7, 8 och 9 under samhällsorienterade lektioner. Syftet är att kartlägga vad som kännetecknar att "läsa" interaktiva datavisualiseringar, att "skriva" kunskapsvisualiseringar och implikationer för en didaktisk design som stödjer elevernas visuella litteracitet.

Teoretiskt används ett socio-materiellt perspektiv för att studera interaktioner mellan aktörer (ex. elever, lärare, lektionsplaneringar, visualiseringar, skrivna texter). Studiens genomförs med utgångspunkt i designbaserad forskning. En intervention utvecklas och genomförs av fyra lärare och deras elever i sju olika samhällsorienterande klassrum. Det empiriska materialet består huvudsakligen av inspelningar av vad som sker på skärmen, vad som sker framför den, dvs av elevernas ansikten, röster och gester. Vanliga videoinspelningar från klassrummen, fältanteckningar och en fokusgrupp med lärare ingår också. Resultaten visar att denna typ av läsprocess är intensiv, performativ, dynamisk och präglas av samarbete. Processen att skriva kunskapsvisualiseringar kännetecknas av tre generella mönster: utforskande, samlande och att infoga/arrangera text och visualiseringar.

Tid och plats för disputation

Disputationen äger rum 24 mars 2023 kl. 13.00. 

Plats: K3 Önnersjösalen, Kåkenhus, Campus Norrköping, Norrköping

Ulrika Bodéns medarbetarsida

Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL)

Presentation av flera projekt på en sida istället för att skapa artiklar om projekten

Ibland har en forskargrupp/-verksamhet eller en forskare flera projekt på gång som kanske inte kräver en egen sida. För när man skapar en artikelsida om ett projekt där man bara ska ha lite text och ett kontaktkort så blir det inte bra utifrån att vi har besökare som kommer rakt in på en sida från Google. Då är det bättre att presentera det på forskningsverksamhetssidan eller medarbetarsidan.

Våra texteditors och komponenten Bild med text kan fungera utmärkt för detta ändamål likaså vårt nya block 66-33. Se två exempel nedan. Första exemplet nedan kan man tänka sig ligger på en forskningsverksamhetssida medan det andra exemplet ligger på hennes medarbetarsida.

Exempel 4: Tidig upptäckt av tryckrelaterad vävnadsskada - biomarkörer och bio-optiska indikatorer

Mitt huvudprojekt som forskningsledare är ett tvärvetenskapligt och multiprofessionellt projekt för att studerat tidig upptäckt och prevention av trycksår.

Närmare bestämt vill vi studera biomarkörer (cytokiner) och bio-optiska indikatorer (Spatial Frequency Domain Imaging) för tidig upptäckt och prevention av trycksår i sårbara patientgrupper. Jag blev 2020 beviljad ett 3-årigt projektbidrag från Vetenskapsrådet. En del i projektet är kopplat till trycksår orsakade av medicintekniska produkter inom intensivvården. Det är ett projekt med många samarbetspartners:

Vi har disputerade intensivvårdssjuksköterskor; Susanna Ågren, HMV, LiU, Lotti Orvelus, HMV, LiU, och Carina Hjelm, HMV, LiU. Vid institutionen för medicinsk teknik och Wallenberg centrum för molekylär medicin finns Rolf Saager, WCMM-fellow, LiU, som ansvarar för den biooptiska mätmetoden. Bijar Ghafouri, HMV, LiU är forskningsledare vid PAINOMICS laboratorium och ansvarar för proteomik-analyserna i projektet.

Dessutom finns internationella medlemmar i projektet; Dan Bader, och Peter Worsley, University of Southampton (Storbritannien). Denna grupp är en av de ledande grupperna i världen inom trycksår och mätmetoder kopplat till detta område.

Vi har genomfört en feasability-studie på Thorax-intensivvårdsavdelningen och planerar nu för de första kliniska studierna inom projektet. Doktorand i projektet är Amanda Feldt, specialistsjuksköterska i medicin.

Exempel 5: Hypertensiva graviditetskomplikationer

Genom samarbete med klinisk verksamhet vill vi fördjupa kunskapen om hur mikrocirkulationen påverkas under graviditet med hypertensiv komplikation.

Det handlar om mikrocirkulation och endoteldysfunktion vid preeklampsi och andra hypertensiva graviditetskomplikationer. Samarbete sker med Caroline Lilliecreutz och Marie Bladh, Kvinnokliniken US (BKV) och Sofia Sederholm Lawesson, Kardiologiska kliniken US (HMV).

Vi vill fördjupa kunskapen om hur mikrocirkulationen påverkas under graviditet med hypertensiv komplikation, samt hur preeklampsi och andra hypertensiva graviditetskomplikationer påverkar kvinnors framtida mikrocirkulation och kardiovaskulära hälsa.

I detta ingår även att utveckla kunskapen om metoder (EPOS och sFlt-1/PlGF-kvoten) som kan vara till hjälp i att mer precist identifiera kvinnor med ökad risk att utveckla preeklampsi samt som stöd i diagnostik vid manifest eller nära förestående utveckling av preeklampsi.

Med ökad kunskap om hur mikrocirkulationen påverkas i anslutning till graviditet är förhoppningen att i framtiden kunna identifiera de kvinnor som bör erbjudas profylaktiska åtgärder under graviditeten för att minska risken för en hypertensiv komplikation, samt efter graviditet för att förhindra insjuknandet i kardiovaskulära händelser senare i livet.

livmodertransplantation
  Thomas Schmidt

FAKTA

Projektperiod: 2019-2024

Finansiär: Vetenskapsrådet

Anslag: 4 miljoner

Forskningsledare: Sara Bergstrand, HMV

Doktorand: Stina Björkman, Kvinnokliniken, Vrinnevisjukhuset, Norrköping